Fericirea este satisfacerea tuturor înclinărilor noastre (atât extensive, după varietatea lor, cât și intensive, după grad, precum și protensive, după durată). Numesc pragmatică (regula prudenței) legea practică determinată de mobilul fericirii; iar morală o numesc pe aceea, dacă așa ceva există, care nu are alt mobil decât demnitatea de a fi fericit (lege morală).
Cea dintâi sfătuiește ce trebuie să facem, dacă vrem să avem parte de fericire, cea de-a doua ordonă cum trebuie să ne purtăm pentru a fi numai demni de fericire. Cea dintâi se bazează pe principii empirice; căci altfel decât prin experiență eu nu pot ști nici care sunt înclinările ce vor să fie satisfăcute, nici care sunt cauzele naturale ce pot produce satisfacerea lor. A doua face abstracție de înclinările și de mijloacele naturale de a le satisface și consideră numai libertatea unei ființe raționale în genere, și condițiile necesare, fără de care nu ar putea fi armonie, după principii, între această libertate și distribuirea fericirii, și deci ea poate cel puțin să se bazeze pe simple Idei ale rațiunii pure și să fie cunoscută a priori.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și următoarele:
- citate despre fericire
- citate despre libertate
- citate despre legi
- citate despre prudență
- citate despre principii
- citate despre moralitate
- citate despre idei
- citate despre existență
- citate despre diversitate
Citate similare
Rațiunea pură conține deci, ce e drept, nu în folosirea ei speculativă, dar totuși într-o anumită folosire practică, anume cea morală, principii ale posibilității experienței, anume ale unor astfel de acțiuni care, fiind conforme cu regulile morale, ar putea fi întâlnite în istoria omului. Căci din moment ce ea ordonă că astfel de acțiuni trebuie să se întâmple, ele trebuie să se și poată întâmpla, și trebuie deci să fie posibilă o specie particulară de unitate sistematică, anume cea morală, pe când unitatea sistematică a naturii n-a putut fi demonstrată prin principii speculative ale rațiunii, căci rațiunea are în adevăr cauzalitate în raport cu libertatea în genere, dar nu în raport cu întreaga natură, iar principiile morale ale rațiunii pot produce în adevăr acțiuni libere, dar nu legi ale naturii. Prin urmare, principiile rațiunii pure în folosirea ei practică, dar mai ales în cea morală, au realitate obiectivă.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi citate despre posibilitate, citate despre natură, citate despre realitate, citate despre istorie sau citate despre adevăr
Admit că există în adevăr legi morale pure care determină complet a priori (fără considerarea mobilelor empirice, adică a fericirii) purtarea, adică folosirea libertății unei ființe raționale în genere, și că aceste legi poruncesc absolut (nu numai ipotetic, sub supoziția altor scopuri empirice), și că deci ele sunt necesare în toate privințele. Pot presupune cu drept această judecată, invocând nu numai dovezile celor mai luminați moraliști, ci (și) judecata morală a fiecărui om, când acesta vrea să gândească clar o astfel de lege.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și citate de Immanuel Kant despre moralitate, citate de Immanuel Kant despre legi, citate despre lumină, citate de Immanuel Kant despre libertate, citate de Immanuel Kant despre fericire, citate de Immanuel Kant despre existență sau citate de Immanuel Kant despre adevăr
Legislația rațiunii omenești (filosofia) are două obiecte, natura și libertatea, și cuprinde deci atât legea naturii, cât și legea morală, la început în două sisteme diferite, iar la sfârșit într-un singur sistem filosofic. Filosofia naturii se raportează la tot ceea ce «este», pe când filosofia moravurilor numai la ceea ce «trebuie să fie».
Orice filosofie însă este sau o cunoaștere din rațiune pură, sau o cunoaștere rațională din principii empirice. Cea dintâi se numește filosofie pură, cea de a doua, filosofie empirică.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre filozofie, citate despre început, citate despre sfârșit sau citate despre cunoaștere
Numesc lumea, întrucât ar fi conformă tuturor legilor morale (cum de altfel ea poate fi, potrivit libertății ființelor raționale, și cum trebuie să fie, potrivit legilor necesare ale moralității), o lume morală. Ea este gândită numai ca lume inteligibilă, întrucât aici se face abstracție de toate condițiile (scopurile) și chiar de toate obstacolele moralității (slăbiciune sau corupție a naturii omenești).
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre obstacole, citate de Immanuel Kant despre natură sau citate despre corupție
«Cu privire la metodă». Pentru ca ceva să poată fi numit metodă, trebuie să fie un procedeu după principii. Metoda care domină acum în această ramură de cercetare a naturii poate fi divizată în metodă «naturalistă» și metodă «științifică». «Naturalistul» rațiunii pure ia ca principiu că prin rațiunea comună, fără știință (pe care el o numește rațiune sănătoasă), se poate realiza mai mult în chestiunile cele mai înalte, care constituie problema metafizicii, decât prin speculație. El afirmă deci că mărimea și depărtarea Lunii pot fi determinate cu ochiul mai sigur decât pe cale indirectă, matematica. Este o simplă misologie, redusă la principii, și ceea ce este absurd e neglijarea tuturor mijloacelor tehnice, lăudată ca o metodă proprie, pentru a extinde cunoașterea noastră. Căci în ceea ce privește pe cei ce sunt naturaliști, din lipsa unor vederi mai ample, ei nu pot fi acuzați cu temei de nici o vină. Ei urmează rațiunea comună, fără a se lăuda cu ignoranța lor, ca o metodă care ar conține secretul de a scoate adevărul din fântâna adâncă a lui Democrit. «Quod sapio, satis est mihi, non ego curo, esse quod Arcesilas aerumnosique Solones», versurile lui Persius constituie deviza lor, cu care pot trăi mulțumiți și demni de aprobare, fără a se îngriji de știință, nici a încurca treburile ei.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi și următoarele:
- citate despre știință
- citate despre laudă
- citate despre înălțime
- citate despre vinovăție
- citate despre viață
- citate despre versuri
- citate despre timp
- citate despre sănătate
Legea morală nu exprimă deci altceva decât autonomia rațiunii pure practice, adică a libertății, și această autonomie este însăși condiția formală a tuturor maximelor, singura prin care ele pot fi de acord cu legea practică supremă. Dacă prin urmare materia volițiunii, care nu poate fi altceva decât un obiect al unei râvniri, care este legată, cu legea, intervine în legea practică ca condiție a posibilității acestei legi, de aici rezultă heteronomia liberului arbitru, anume dependența de legea naturală, de a urma vreun impuls sau vreo înclinație, și voința nu-și dă ea însăși legea, ci numai preceptul pentru supunerea rațională la legile patologice; dar maxima, care în chipul acesta nu poate conține în sine niciodată forma universal legislativă, nu numai că nu creează în acest mod nicio obligație, ci este ea însăși contrară principiului unei rațiuni pure practice, prin aceasta contrară deci și simțământului moral, chiar dacă acțiunea care provine din el ar fi conformă legii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate de Immanuel Kant despre principii sau citate de Immanuel Kant despre posibilitate
Judecățile oamenilor sunt contradictorii și pe cei care unii îi socotesc demni de răsplată, alții iî consideră demni de pedeapsă. Astfel o înțeleaptă organizare, cruță pe cel care nenorocirea l-ar putea face mai rău și nu poate să-l lase să sufere pe cel care nu poate răbda. Altora, providența le împarte fericirea proporțional cu nenorocirea, după calitatea sufletelor lor;îngăduie ca alții să fie puternic zguduiți pentru ca virtuțile lor sufletești să se întărească prin practica și exercițiul răbdării. Unii se tem mai mult decât trebuie de ceea ce de fapt pot să suporte, alții disprețuiesc mai mult decât trebuie ceea ce nu pot să suporte;pe aceștia experiența îi duce la cunoașterea de sine. Aceeași explicație are și faptul că celor răi li se întâmplă când neplăceri când lucruri dorite, pedepsele lor pe unii îi abat de la nelegiuiri, iar pe cei pe care îi lovesc îi corectează. În această chestiune, cred că se poate ține seamă și de posibilitatea de a fi unul cu un temperament așa de iute și de nestăpânit, încât lipsa de cele necesare să-l împingă pâna la nelegiuire. providența vindecă boala acestuia dându-i ca leac avere multă, pe alții i-a prabușit în ruină meritată o fericire dobândită pe nedrept. Căci numai puterea divină este aceea pentru care și răul să poată fi un bine, când folosindu-se de el cu măsură, ajunge la realizarea vreunui bine.
citat clasic din Boethius
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre suflet, citate despre bine și rău, citate despre înțelepciune, citate despre răsplată, citate despre neplăcere, citate despre medicină sau citate despre frică
Imaginația. Aceasta este partea cea mai înșelătoare din om, maestra eroarei și a falsului, și cu atât mai vicleană cu cât nu este întotdeauna, căci ea ar fi regula infailibilă a adevărului, dacă ar fi regula infailibilă a minciunii. Dar fiind cel mai adesea falsă, ea nu face niciodată dovada calității sale, marcând la fel adevărul și minciuna. Această superbă putere, dușmana rațiunii, căreia îi place să domine și să controleze rațiunea, pentru a -si arăta forța în toate lucrurile creează omului a doua sa natură. Omul este deci atât de fericit alcătuit că nu are nici un principiu al adevărului, având în schimb excelente principii ale falsului. Dar cea mai puternică sursă de erori este războiul între simțuri și rațiune.
Blaise Pascal în Cugetări
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre superlative, citate despre minciună, citate despre adevăr și minciună, citate despre simțuri, citate despre schimbare sau citate despre război
- fericire
- Fericirea este starea unei ființe raționale în lume, căreia, în întregul existenței ei, totul îi merge după dorință și voință, și se bazează deci pe acordul naturii cu întregul ei scop, precum și cu principiul esențial de determinare al voinței ei.
definiție celebră de Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Dialectica rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Participă la discuție!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi mai multe citate despre dorințe sau citate de Immanuel Kant despre dorințe
Regula judecății supusă legilor rațiunii pure practice este următoarea: Întreabă-te pe tine însuți, dacă acțiunea pe care o plănuiești, presupunând că ar trebui să se întâmple după o lege a naturii din care tu însuți ai face parte, ai putea s-o consideri posibilă prin voința ta? În realitate, conform acestei reguli judecă fiecare dacă acțiunile sunt moral bune sau rele.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Despre tipica judecății pure practice (1788)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Metafizica deci, atât cea a naturii, cât și cea a moravurilor, mai ales critica unei rațiuni care cutează a zbura cu aripi proprii și care precedă ca «exercițiu preliminar ˂propedeutic˃» constituie propriu-zis, ele singure, ceea ce putem numi filosofie în adevăratul sens al cuvântului. Aceasta raportează totul la înțelepciune, dar pe calea științei, singura cale care, odată deschisă, nu se acoperă niciodată și nu permite rătăciri. Matematica, știința naturii, însăși cunoștința empirică a omului au o înaltă valoare ca mijloace pentru niște scopuri ale omenirii, care în cea mai mare parte sunt contingente, și dacă în cele din urmă ele duc totuși la scopurile ei necesare și esențiale, o fac numai prin mijlocirea unei cunoașteri raționale din simple concepte, cunoaștere care, oricum am numi-o, nu este propriu-zis decât metafizica.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre zbor, citate despre valoare, citate despre metafizică sau citate despre matematică
Dacă statele cucerite, așa cum am arătat mai sus, sunt obișnuite să trăiască după legea lor și în libertate, ele pot fi stăpânite în trei feluri: întâi să fie distruse; al doilea, să mergi și să te așezi acolo; iar al treilea, să fie lăsate să trăiască după legea lor, luându-le, însă, o parte din venit și punând o administrație restrânsă, care să le țină prietene.
Niccolo Machiavelli în Principele, V. În ce fel trebuie guvernate orașele sau principatele (1513)
Adăugat de Dan Costinaș
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate de Niccolo Machiavelli despre viață, citate despre prietenie sau citate de Niccolo Machiavelli despre legi
Prietenia adevărată nu înseamnă că trebuie să-l schimbi pe cel de lângă tine. Dacă ții la el, îl placi așa cum e, având răbdare; deci să încercăm să-l vedem și să-l înțelegem ca pe omul care ne completează, nu neaparat ca pe cel care face totul numai după cum vrem noi. Dar, pentru a ajunge la o astfel de percepție, trebuie înțelepciune, care mereu are la bază... cea mai mare virtute: RĂBDAREA (care întotdeauna e determinată de DRAGOSTEA ADEVĂRATĂ). Numai cine iubește adevărat poate avea răbdare.
Adina-Cristinela Ghinescu în Pentru suflet - Colecție de citate și aforisme
Adăugat de anonim
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate de Adina-Cristinela Ghinescu despre adevăr, citate de Adina-Cristinela Ghinescu despre superlative, citate de Adina-Cristinela Ghinescu despre schimbare sau citate despre prietenie adevărată
Dacă demnitatea artelor ar fi evaluată după materia lor primă, aceea pe care unii o numesc astronomie, iar alții astrologie... ar fi de departe cea mai înaltă.
citat clasic din Nicolaus Copernic
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre astronomie sau citate despre artă
Legislația rațiunii omenești (filosofia) are două obiecte, natura și libertatea, și cuprinde deci atât legea naturii, cât și legea morală, la început în două sisteme diferite iar la sfârșit într-un singur sistem filosofic. Filosofia naturii se raportează la tot ceea ce este, pe când filosofia moravurilor numai la ceea ce trebuie să fie.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Vezi mai multe citate de Immanuel Kant despre filozofie, citate de Immanuel Kant despre început sau citate de Immanuel Kant despre sfârșit
Conceptul de datorie reclamă deci acțiunii în chip obiectiv acordul cu legea, iar maximei ei îi reclamă subiectiv respect pentru lege, ca fiind unicul mod de determinare a voinței prin lege. Pe aceasta se bazează diferența între conștiința de a fi acționat conform datoriei sau de a fi acționat din datorie, adică din respect pentru lege; primul mod de a acționa (legalitatea) este posibil și atunci când numai înclinațiile ar fi fost principiile determinante ale voinței, dar cel de-al doilea (moralitatea), valoarea morală, trebuie să fie situată exclusiv în aceea că acțiunea are loc din datorie, adică numai de dragul legii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Legea fundamentală a rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre respect, citate despre publicitate sau citate despre conștiință
A treia întrebare, anume: dacă fac ceea ce trebuie, atunci ce-mi este îngăduit să sper? Este practică și totodată teoretică, astfel încât practicul conduce numai ca un fir călăuzitor la soluționarea problemei teoretice și, când aceasta se înalță, a problemei speculative. Căci toată speranța tinde spre fericire și este pentru practic și pentru legea morală exact același lucru ca știința și legea naturii pentru cunoașterea teoretică a lucrurilor. Speranța ajunge în cele din urmă la concluzia că ceva (care determină ultimul scop posibil) există, fiindcă ceva trebuie să se întâmple, pe când știința ajunge la concluzia că ceva (care acționează în calitate de cauză supremă) există, fiindcă ceva se întâmplă.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai multe citate despre calități
Singurele obiecte ale unei rațiuni practice sunt deci cele de Bine și Rău. Căci prin cel dintâi se înțelege un obiect necesar al facultății de a râvni, prin cel de-al doilea unul al facultății de a detesta, ambele însă după un principiu al rațiunii.
Immanuel Kant în Critica rațiunii practice, Despre conceptul unui obiect al rațiunii pure practice (1788)
Adăugat de Simona Enache
Comentează! | Votează! | Copiază!
Audioteca Citatepedia
Voce: Michelle Rosenberg
Suferința cauzată de năruirea viselor pe care le avem nu trebuie percepută ca și ceva de care trebuie să scăpăm dacă putem sau care trebuie îndurat dacă nu se poate altfel. Ea este o oportunitate pe care nu trebuie să o pierdem, o șansă de a ne descoperi dorința pe care o avem după cea mai mare binecuvântare pe care Dumnezeu vrea sa ne-o dea, și care este o întâlnire cu El.
Larry Crabb în Vise năruite
Adăugat de Lidia Reste
Comentează! | Votează! | Copiază!
Vezi mai mult umor despre visare, umor despre superlative, umor despre suferință, umor despre religie, umor despre dorințe sau umor despre Dumnezeu
A doua întrebare este pur practică. Ca atare, ea poate aparține, în adevăr, rațiunii pure, dar atunci nu este transcendentală, ci morală, prin urmare ea nu poate în sine ocupa Critica noastră.
Immanuel Kant în Critica rațiunii pure
Adăugat de Avramescu Norvegia - Elena
Comentează! | Votează! | Copiază!