Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Sigmund Freud

Doar persoana stăpânită de inhibiții sesizează naivitatea, iar plăcerea generată de contactul cu producția naivă este resimțită în exclusivitate de ea. De aceea putem considera că această plăcere provine din anularea inhibiției.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.

Citate similare

Sigmund Freud

Cuvântul de spirit are efect doar dacă cele două persoane ale relației sale au aproximativ aceleași inhibiții sau rezistențe interne; în schimb, naivitatea se manifestă doar atunci când una dintre persoane are inhibiții, inexistente la cealaltă. Doar persoana stăpânită de inhibiții sesizează naivitatea, iar plăcerea generată de contactul cu producția naivă este resimțită în exclusivitate de ea.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Întrucât plăcerea produsă de cuvântul de spirit are aceeași origine – un nucleu hedonic format din cuvinte și nonsens și un înveliș hedonic format din anularea inhibiției și descărcarea unor conținuturi psihice – acest raport asemănător față de inhibiție demonstrează înrudirea strânsă dintre naiv și cuvântul de spirit. În ambele cazuri plăcerea provine din anularea unor inhibiții interne.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Cuvântul de spirit are efect doar dacă cele două persoane ale relației sale au aproximativ aceleași inhibiții sau rezistențe interne; în schimb, naivitatea se manifestă doar atunci când una dintre persoane are inhibiții, inexistente la cealaltă.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Respingerea obiecțiilor și explicarea contradicțiilor descoperite în definițiile comicului vor deveni posibile doar dacă admitem că plăcerea comică provine din diferența constatată prin comparație, dintre două consumuri psihice. Plăcerea comică și râsul, exteriorizarea ei, pot apărea doar când această diferență nu este utilizabilă în alt scop, devenind deci aptă pentru a fi descărcată. Dacă, de îndată ce constatăm diferența, îi dăm o altă utilizare, atunci nu obținem acel efect durabil de plăcere, ci cel mult un sentiment fugitiv de plăcere, lipsit de caracter comic.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Pentru a recunoaște naivul, trebuie să avem cunoștință de absența inhibiției interne la persoana producătoare. Doar în acest caz râsul ia locul indignării. Din această transpunere și comparație rezultă o economisire a efortului psihic, care se descarcă prin râs.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Omul naiv consideră a gândit și s-a exprimat normal și simplu și nu are nici o intenție ascunsă; el nu obține plăcere din producțiile sale. Caracteristicile naivului sunt determinate în exclusivitate de atitudinea persoanei care ascultă, identică cu persoana a treia din relația cuvântului de spirit.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

O bună parte a efectului comic pe care-l au animalele asupra noastră provine din aceea că le vedem făcând mișcări pe care nu le putem imita.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Dacă perseverăm în încercarea de a găsi esența comicului în raportarea preconștientă la ceea ce este infantil, atunci va trebui să facem un pas mai departe decât Bergson și să admitem acea comparație din care provine comicul nu trebuie neapărat să reamintească plăcerea infantilă sau jocurile copilăriei; este suficient dacă ea reactualizează imaginea copilului în genere, poate chiar și durerile infantile. Explicând plăcerea comică nu printr-o plăcere rememorată, ci printr-o comparație, ne-am depărtat de Bergson, dar am rămas consecvenți cu noi înșine.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Numim plăcere preliminară sau premiu de seducție plăcerea care ne este oferită în vederea obținerii unei plăceri și mai intense, provenite din surse sufleteși profunde. Cred orice plăcere estetică pe care o datorăm scriitorului are caracterul unei astfel de plăceri preliminare, în timp ce plăcerea propriu-zisă, produsă de opera literară, ia naștere din eliberarea sufletului de tensiuni.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Nu este ușor de spus ce se petrece în sufletul celui care trăiește plăcerea umorului. Ne putem face totuși o idee în această privință, dacă analizăm cazurile în care umorul ne-a fost comunicat sau în cele în care luăm cunoștință de el prin sim-patie; astfel ajungem, prin înțelegerea persoanei umoristice, la aceeași plăcere ca și ea. Umorul cel mai grosolan, așa-numitul "umor negru", ne poate instrui în acest sens.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Efortul obișnuit presupus de o inhibiție devine, la auzul unei naivități, dintr-o dată inutil, descărcându-se prin râs; aici, abaterea atenției nu este necesară, probabil suprimarea inhibiției se produce direct și nu prin intermediul unei operații induse. În acest caz, ne comportăm la fel cu cea de-a treia persoană implicată în relația cuvântului de spirit, care beneficiază de o ridicare a inhibiției fără efort personal.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Una dintre practicile psihanalitice este de a determina pe bolnav să renunțe la o plăcere imediată și ușor de obținut. Pacientul nu trebuie să renunțe la orice plăcere, căci nici unui om nu i se poate cere așa ceva și chiar religia, când pretinde renunțarea la plăcerea pământească, trebuie să promită în schimb o plăcere mult mai mare și mai de preț în lumea de dincolo.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Naivul este o formă a comicului în măsura în care plăcerea produsă provine din energia psihică economisită ca rezultat al dorinței noastre de a-i înțelege pe ceilalți; el se apropie de cuvântul de spirit datorită condiției ca energia economisită prin comparația cu ceilalți să fie cea a unui efect inhibitoriu.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Observația, singura în stare să furnizeze un răspuns, ne permite să constatăm tulburarea provine dintr-o suită de gânduri care preocupase persoana respectivă cu puțin timp înainte și care se manifestă în acest mod, indiferent dacă își găsește expresia sau nu în discurs. Există o legătură asociativă între elementul tulburat și elementul perturbator, dar această legătură, în loc să rezide în conținut, este pur artificială și formarea sa este rezultatul unei asociații forțate.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Ca prototip al genului comic, putem considera nonsensul comic așa cum este produs de candidații care se prezintă nepregătiți la un examen; mult mai dificil este însă să găsim un exemplu simplu privitor la trăsăturile de caracter.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Alt gen de raporturi între cele două intenții interferente pare bizar. Dacă nu există nici o legătură între conținuturile lor, de unde provine intenția perturbartoare și cum se face că ea își manifestă acțiunea sa tulburătoare în cutare punct precis? Observația, singura în stare să ne ofere un răspuns la această întrebare, ne permite să constatăm tulburarea provine dintr-o suită de gânduri care preocupase persoana respectivă cu puțin timp înainte și care se manifesta în acest mod, indiferent dacă își găsește expresia sau nu în discurs. Este un veritabil ecou, care însă nu este întotdeauna și în mod necesar produs de cuvintele pronunțate. Există o legătură asociativă între elementul tulburat și elementul perturbator, dar această legătură, în loc să rezide în conținut, este pur artificială și formarea sa este rezultatul unor asociații forțate.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Traian Abruda

Plăcerea

boala este un deget
viața este laba piciorului
împreună
putem învinge, dar nu
avem această plăcere

poezie de
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În ceea ce privește tendința tulburată, nici o îndoială nu este cu putință în legătură cu aceasta: persoana care săvârșește un act ratat o cunoaște și o revendică. Îndoieli și ezitări nu pot lua naștere decât în legătură cu cealaltă tendință, aceea perturbatoare. Ori, există o întreagă serie de cazuri în care și această din urmă tendință este manifestă. Ea ne este revelată de efectul lapsusului, cu singura condiție de a avea curajul să examinăm acest efect în sine însuși.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

De raportul dintre copil și adulți ține și comicul minimalizării, căruia îi corespunde situarea adultului la nivelul copilului. Nu există pentru copil o plăcere mai mare decât aceea de a vedea un adult renunță la superioritatea sa copleșitoare și se joacă de la egal la egal cu el. Această ușurare, care-i produce copilului plăcere pură, devine la adult, ca minimalizare, un mijloc al ridiculizării și o sursă a plăcerii comice.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Mulțimea este impulsivă, mobilă și iritabilă. Ea se lasă condusă aproape în exclusivitate de inconștient. Impulsiunile de care ea ascultă pot, după împrejurări, să fie nobile sau crude, eroice sau lașe, însă acestea sunt întotdeauna atât de imperioase încât însuși interesul consevării se șterge în fața lor. Nimic nu este premeditat în această mulțime.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook