Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Sigmund Freud

În ceea ce privește tendința tulburată, nici o îndoială nu este cu putință în legătură cu aceasta: persoana care săvârșește un act ratat o cunoaște și o revendică. Îndoieli și ezitări nu pot lua naștere decât în legătură cu cealaltă tendință, aceea perturbatoare. Ori, există o întreagă serie de cazuri în care și această din urmă tendință este manifestă. Ea ne este revelată de efectul lapsusului, cu singura condiție de a avea curajul să examinăm acest efect în sine însuși.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.

Citate similare

Sigmund Freud

Care sunt intențiile care se manifestă de o manieră atât de ieșită din comun și vin le tulbure pe celelalte? Evident, este vorba despre intenții foarte diferite, dar cărora vrem le desprindem caracteristicile comune. Dacă examinăm sub acest raport o serie de exemple, acestea se lasă lesne orânduite în trei grupe. Din prima grupă fac parte cazurile în care tendința perturbatoare este cunoscută de cel care vorbește și în plus, i s-a dezvăluit acestuia înainte de lapsus. A doua grupă cuprinde cazurile în care persoana care vorbește, cu toate că recunoaște în tendința perturbatoare o tendință care îi aparține, nu știe că această tendință era activă în propria sa ființă înainte de lapsus. Ea admite deci interpretarea dată lapsusului, dar nu poate să nu se arate într-o anumită măsură mirată. Exemple referitoare la această atitudine ne sunt poate mai ușor furnizate de alte acte ratate decât de lapsusuri. A treia grupă cuprinde cazuri în care persoana interesată respinge energic interpretarea care i se sugerează: nu se mulțumește numai cu negarea existenței intenției perturbatoare înainte de lapsus, dar ea afirmă că această intenție îi este absolut străină.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

ne oprim un moment asupra a ceea ce unește cele trei grupe stabilite în formarea actelor ratate, asupra a ceea ce este comun celor trei mecanisme ale lapsusului. Ne aflăm, în privința aceasta, din fericire, în prezența unui fapt care este mai presus de orice contenstație. În cazul primelor două grupe, tendința perturbatoare este recunoscută de însăși persoana care vorbește; ba mai mult, în prima grupă, tendința perturbatoare, se revelează chiar înaintea lapsusului. Dar atât în prima grupă, cât și în cea de-a doua, tendința cu pricina este refulată. Cum persoana care vorbește s-a hotărât să nu o facă apară în discurs, ea comite un lapsus, adică tendința refulată se manifestă în pofida persoanei respective, fie modificând intenția mărturisită, fie confundându-se cu ea, fie, în sfârșit, luându-i, pur și simplu, locul. Așadar, acesta este mecanismul lapsusului.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Voi admite că singura deosebire care există între cele trei grupe ale actelor ratate constă în gradul de refulare a intenției perturbatoare. În prima grupă, această intenție există și este sesizată de persoana care vorbește, înainte de manifestarea sa; tocmai atunci se produce refularea pentru care intenția perturbatoare se răzbună prin lapsus. În a doua grupă refularea este mai accentuată și intenția nu este sesizată înainte de începerea discursului. Ceea ce este uimitor, este faptul că această refulare, destul de profundă, nu împiedică intenția perturbatoare să participe la producerea lapsusului. Situația aceasta facilitează considerabil explicarea a ceea ce se petrece în a treia grupă. Voi admite că putem sesiza în actul ratat manifestarea unei tendințe refulate de multă vreme, în așa fel încât persoana care vorbește nu-și mai dă seama câtuși de puțin de ea și este foarte sinceră negându-i existența. Dar chiar lăsând de-o parte problema referitoare la a treia grupă, se ajunge la concluzia care decurge din examinarea celolalte cazuri, anume că refularea intenției de a exprima ceva constituie condiția indispensabilă pentru apariția unui lapsus.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Când cineva are intenția refuleze o anumită tendință în loc s-o lase se exprime, ar trebui să ne găsim în prezența unuia din următoarele două cazuri: ori refularea este obținută și atunci nimic nu trebuie apară din tendința perturbatoare; ori refularea nu este obținută și atunci tendința cu pricina trebuie se exprime franc și complet.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Observația, singura în stare furnizeze un răspuns, ne permite constatăm că tulburarea provine dintr-o suită de gânduri care preocupase persoana respectivă cu puțin timp înainte și care se manifestă în acest mod, indiferent dacă își găsește expresia sau nu în discurs. Există o legătură asociativă între elementul tulburat și elementul perturbator, dar această legătură, în loc rezide în conținut, este pur artificială și formarea sa este rezultatul unei asociații forțate.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În cazurile limită, deosebirile dintre concepția psihanalitică despre lapsus și concepția fiziologică obișnuită se șterg. În aceste cazuri există o tendință care tulbură intenția care are a se exprima în discurs; dar această tendință anunță doar existența sa și nu scopul pe care îl urmărește ea însăși. Tulburarea pe care ea o provoacă însoțește anumite raporturi sau afinități asociative și poate fi înțeleasă ca servind la deturnarea atenției de la ceea ce intenționa se spună. Dar nici această tulburare de atenție, nici aceste afinități asociative nu sunt suficiente spre a caracteriza însăși natura procesului. Luate la un loc însă, ele dezvăluie destule fapte despre existența unei intenții perturbatoare, fără ca auditoriul să-și poată forma o idee despre natura sa, potrivit cu efectele sale, așa cum este cu putință în cazurile mai accentuate.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Alt gen de raporturi între cele două intenții interferente pare bizar. Dacă nu există nici o legătură între conținuturile lor, de unde provine intenția perturbartoare și cum se face că ea își manifestă acțiunea sa tulburătoare în cutare punct precis? Observația, singura în stare să ne ofere un răspuns la această întrebare, ne permite constatăm că tulburarea provine dintr-o suită de gânduri care preocupase persoana respectivă cu puțin timp înainte și care se manifesta în acest mod, indiferent dacă își găsește expresia sau nu în discurs. Este un veritabil ecou, care însă nu este întotdeauna și în mod necesar produs de cuvintele pronunțate. Există o legătură asociativă între elementul tulburat și elementul perturbator, dar această legătură, în loc rezide în conținut, este pur artificială și formarea sa este rezultatul unor asociații forțate.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Se poate presupune că opoziția se confruntă cu o tendință perturbatoare, având o posibilă legătură cu o chestiune de împrumut. Într-adevăr, am aflat că vorbitorul nostru avea mereu nevoie de baniși că tocmai făcuse o nouă cerere de împrumut. Putem deci, identificăm cauza intenției perturbatoare în ideea următoare: ai face bine fii moderat în opoziția ta, căci te adresezi unor oameni care pot să-ți acorde sau -ți refuze imprumutul pe care-l soliciți.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

"Sensul" unui act psihic nu este altceva decât finalitatea pe care o servește și locul pe care actul îl ocupă într-o procesualitate psihică. Am putea chiar înlocui termenul "sens" prin termenii "finalitate" sau "tendință". Ei bine, această finalitate pe care o credem a discerne în actul ratat, ar putea să nu fie decât o aparență înșelătoare sau o exagerare poetică?

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Când o persoană ca a comis un lapsus declară în legătură cu acest fapt ceva care nu vă convine, spuneți că ea este autoritatea supremă și decisivă: "O spune persoana însăși!" Dar dacă ceea ce declară persoana interogată nu vă convine, pretindeți numaidecât că explicația sa nu are nici o valoare, că nu mai este demnă de încredere. Este exact, firește.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În cazul în care însă, nu deținem chiar de la cel analizat lămuriri asupra sensul actului ratat, unde vom găsi puncte de sprijin pentru interpretări și indicii pentru demonstrație? Aceste puncte de sprijin și indicii provin din surse multiple. Ele ne sunt furnizate în primul rând de comparația analogică cu fenomene care nu sunt legate de actele ratate, ca, de exemplu, în cazul în care constatăm că deformarea unui nume, ca act ratat, are același sens injurios ca și acela pe care l-ar avea o deformare intenționată. Dar puncte de sprijin și indicii ne sunt furnizate și de contextul psihic în care se produce actul ratat, de cunoștințele pe care le avem în legătură cu caracterul persoanei care săvâșește acest act, de impresiile pe care această persoană le-a putut avea înainte de act și împotriva cărora ea poate că reacționează prin acesta.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În unele cazuri, putem afla care este tendința perturbatoare chiar din gura persoanei care vorbește și care, după ce a comis lapsusul, își revine și restabilește cuvântul potrivit.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

"Inconștient" este un proces pur descriptiv, oarecum nedeterminat, cu alte cuvinte, un termen static; "refulat" este o expresie dinamică, ce ține seama de jocul forțelor psihice; sensul său esteexistă o tendință de manifestare a tuturor actelor psihice, implicit al celui de conștientizare, dar că ei i se opune o tendință contrară, o rezistență care poate împiedica manifestarea unor părți a acestor acte, printre care și conștientizarea.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Efectul lapsusului are poate dreptul de a fi considerat un act psihic complet, cu propriul său nume, o manifestare cu conținutul și semnificația sa intrinsecă. Actul ratat ar putea fi adesea o acțiune absolut corectă, care nu face decât să se substituie unei acțiuni așteptate sau plănuite.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Constatând că într-un mare număr de cazuri uitarea unui proiect se reduce la o contra-voință, extindem aceeași concluzie și la o altă serie de cazuri în care persoana analizată, nemulțumindu-se să nu confirme contra-voința reliefată, pur și simplu o neagă (de exemplu, numeroasele cazuri în care se uită restituirea cărților împrumutate, achitarea facturilor sau plata datoriilor). Trebuie avem curajul să spunem persoanei interesate că ea are intenția de a păstra cărțile, de a nu plăti datoriile, chiar atunci când această persoană va nega intenția pe care i-o atribuim, nefiind în stare explicăm prin alte motive atitudinea sa. Îi vom spune că are această intenție șinu își dă seama de ea, dar că, în ceea ce ne privește, ne este de ajuns că ea se dă în vileag prin efectul uitării. Celălalt ne va răspunde că tocmai de aceea nu-și amintește. Deci, ajungem la o situație în care ne-am mai găsit o dată. Voind dăm întreaga dezvoltare logică interpretările pe cât de variate, pe atât de justificate ale actelor ratate, suntem fără doar și poate determinați admitem că există tendințe capabile acționeze fără știrea lui. Formulând însă această idee, venim în contradicție cu toate concepțiile aflate în vigoare în viață și în psihologie.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Visul este, într-un anumit fel, descărcarea psihică a unei dorințe în stare de refulare deoarece el prezintă această dorință ca realizată. El satisface în ecelași timp cealaltă tendință, permițând celui care doarme să-și continue somnul.

în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În cazul lapsusurilor, pe lângă relațiile tonale și similitudinea cuvintelor, trebuie admitem și influența asociațiilor de cuvinte. Dar nici aceasta nu ajunge. Există o întreagă serie de cazuri în care explicația unui lapsus observat nu reușește decât dacă se ține seama de propoziția care a fost enunțată sau măcar gândită anterior. Sunt și acestea cazuri de acțiune la distanță, de felul acelora citate de Meringer, dar de o amploare mai mare.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Când cineva uită de o întâlnire pe care a acceptat-o și la care el însuși este hotărât meargă, motivul cel mai verosimil al uitării ar trebui căutat cel mai adesea în puțina simpatie nutrită față de persoana cu care urmează se întâlnească. În acest caz, analiza ar putea demonstreze că tendința perturbatoare se raportează nu la persoană, ci la locul unde trebuia aibă loc întâlnirea și care era evitat din cauza unei amintiri penibile legată de acel loc.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Chestiunile cele mai interesante pe care le-am formulat cu privire la actele ratate și cărora încă nu le-am dat o dezlegare, sunt următoarele: actele ratate rezultă din interferența a două intenții diferite, din care una poate fi calificată ca perturbată, iar cealaltă ca perturbatoare. Ori, dacă intențiile tulburate nu ridică nici o altă problemă în ceea ce privește intențiile perturbatoare, interesează în primul rând stabilim care sunt acele intenții capabile le tulbure pe altele și în al doilea rând, ce raporturi se stabilesc între intențiile perturbate și cele perturbatoare. Lapsusul este reprezentantul principal al întregii specii de acte ratate.

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Extinzând concepția asupra deformării numelui, găsim că explicații analoge sunt valabile pentru unele cazuri de lapsus cu efect comic sau absurd: "Vă invit râgâiți (aufstossen) pentru prosperitatea șefului nostru" (în loc de: beți – anstossen). Aici o atmosferă solemnă este tulburată, contrar oricărei așteptări, de irupția unui cuvânt care trezește o reprezentare dezagreabilă; amintindu-ne de unele cuvinte și discursuri injurioase, suntem autorizați admitem că în cazul de față o anumită tendință caută se manifeste, în contradicție flagrantă cu atitudinea aparent respectuoasă a vorbitorului. În fond, este ca și cum acesta ar fi vrut spună: nu credeți în ceea ce spun, nu vorbesc serios, îmi bat joc de moșulică etc. Fără îndoială la fel se petrec lucrurile în cazul lapsusurilor în care cuvinte anodine se văd transformate în cuvinte inoportune și obscene, cum ar fi, de exemplu, "apopo" pentru "apropo" (Meringer și Meyer).

în Introducere în psihanaliză
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook