Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Baruch Spinoza

Se numește îngâmfare acela care depreciază în chip nejust pe ceilalți, și de aceea, trebuie să definim îngâmfarea drept bucurie care se naște din credința falsă prin care un om se socotește superior altora. Iar desconsiderarea de sine, trebuie definită drept tristețea care se naște din credința falsă prin care un om se socotește inferior celorlalți. De aceea, se poate concepe ușor de ce omul îngâmfat este cu necesitate invidios și de ce îi place să fie înconjurat numai de acei care se poartă după gustul sufletului său neputincios și, astfel, din prost îl fac nebun. Deși desconsiderarea de sine este contrară îngâmfării, totuși cel umil este foarte aproape de cel îngâmfat. Căci, tristețea lui se va alina, cu alte cuvinte se va bucura, când închipuirea lui se va desfăta privind viciile altora, și dimpotrivă se va întrista cu atât mai mult, cu cât se va crede inferior altora.

citat celebru din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Citate similare

Baruch Spinoza

Dorința care se naște din bucurie, este în aceleași împrejurări mai puternică decât dorința care se naște din tristețe. Dorința este însăși esența omului adică o sforțare prin care omul năzuiește să-și mențina existența. De aceea dorința care se naște din bucurie este ajutată sau sporită prin insuși afectul bucuriei;pe când dorința care se naște din tristețe este micșorată sau înfrânta de însuși afectul tristeții.

în Tratat despre îndreptarea intelectului
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Nu cred în cel care propovăduiește credința sa altora. Credința nu cunoaște cuvinte. Trebuie trăită și abia atunci se poate răspândi de la sine. Credința nu înseamnă a o explica, ci a o trăi!

în Legenda Stelei De Crăciun (2012)
Adăugat de Vika ViktoriaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Nu, nu trebuie iubiți cei sănătoși, cei siguri de sine, cei mândri, cei mulțumiți, cei bucuroși – ei n-au nevoie! Ei primesc dragostea cu îngâmfare și indiferență, doar ca pe un omagiu care li se aduce, ca pe o obligație ce li se cuvine de drept. Un dar care se adaugă altora, o podoabă în păr, o brățară la încheietura mâinii, așa socotesc ei dăruirea totală a altuia, iar nu drept rațiunea și esența întregii lor vieți. Numai celor pe care soarta i-a persecutat, numai celor tulburați, celor năpăstuiți, celor nesiguri, celor lipsiți de frumusețe, celor umiliți, numai lor le poți într-adevăr ajuta prin iubire. Cine le dăruiește viața lui, acela le oferă compensație pentru ceea ce viața le-a luat. Numai ei știu iubească și să fie iubiți așa cum trebuie să iubim – cu recunoștință și modestie.

în Disperatii
Adăugat de BernadetaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Universul inteligibil este doar rațiune și nu s-ar mai putea naște încă un altul care să fie doar rațiune, ci dacă se năștea un altul trebuia să fie inferior aceluia, nefiind rațiune, dar nici materie căci materia nu este ordonată, de aceea trebuia să fie un amestec. Cele la care universul acesta se oprește sunt materia și rațiunea, iar acolo de unde începe se află sufletul, care guvernează amestecul. Partea din suflet raportată la realitatea divină superioară rămâne neamestecată și nu are piedică în actul ei, după cum partea sufletului care dă viață corpului nu primește nimic de la el.

în Enneade
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Baruch Spinoza

Dacă cineva își imaginează că un altul își apropie lucrul iubit prin aceeași legătură de amiciție sau printr-una mai strânsă decât aceea prin care și-l câștigase numai pentru el, va fi afectat de ură față de însuși lucrul iubit, și va fi invidios pe celălalt. Această ură față de lucrul iubit, legată de invidie se numește gelozie, care, de aceea, nu este decât o șovăială a sufletului născută dintr-o iubire și, în același timp, dintr-o ură, însoțită de ideea altuia pe care îl invidiem. Apoi, această ură față de lucrul iubit va fi mai mare, în raport cu bucuria de care gelosul obișnuia să fie afectat de iubirea pe care i-o dădea la rândul său lucrul iubit, și de asemenea în raport cu afectul de care era mișcat față de acel cu care își imaginează că lucrul iubit era asociat. Căci, dacă îl ura, prin chiar aceasta va urî lucrul iubit, fiindcă își imaginează că lucrul iubit afectează cu bucurie ceea ce el însuși urăște;și de asemenea pentru că este silit asocieze imaginea lucrului iubit cu imaginea aceluia pe care-l urăște.

citat celebru din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Baruch Spinoza

Numai în măsura în care oamenii trăiesc conduși de rațiune, se potrivesc totdeauna cu necesitate prin natură. În măsura în care oamenii sunt zbuciumați de afecte care sunt pasiuni, ei pot fi diferitți prin natură și potrivnici unii altora.

în Etica
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

NU-I DERANJEAZĂ..., DIMPOTRIVĂ... (Î-L)

Pe încăpățânați nu-i deranjează că alții nu sunt încăpățânați, dimpotrivă...
Pe încrezuți nu-i deranjează modestia altora, dimpotrivă...
Pe înfumurați nu-i deranjează modestia altora, dimpotrivă...
Pe îngâmfați nu-i deranjează modestia altora, dimpotrivă...
Pe înșelători nu-i deranjează cinstea altora, dimpotrivă...
Pe josnici nu-i deranjează că alții sunt cinstiți, nobili, onești, dimpotrivă...
Pe cei care jură strâmb nu-i deranjează cei care jură drept, dimpotrivă...
Pe cei care își calcă jurământul nu-i deranjează cei care nu își calcă jurământul, dimpotrivă...
Pe lași nu-i deranjează curajul altora, dimpotrivă...
Pe lăudăroși nu-i deranjează modestia altora, dimpotrivă...
Pe leneși nu-i deranjează hărnicia altora, dimpotrivă...
Pe lichele nu le deranjează că alții nu sunt lichele, dimpotrivă...
Pe limbuți nu-i deranjează tăcerea altora, dimpotrivă...
Pe lingușitori nu le deranjează că alții nu sunt lingușitori, dimpotrivă...

în Calitățile și defectele în aforisme, epigrame, madrigale, poezii, pamflete și satire (8 august 2020)
Adăugat de George BudoiSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba română.

Unui îngâmfat

Își cunoaște al său rol
Și și-l joacă foarte bine.
Deși are-un suflet gol,
Totuși, este plin de… sine.

epigramă de din Pledoarie pentru epigramă (aprilie 2007)
Adăugat de Gheorghe CulicovschiSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Baruch Spinoza

Prin bine înțeleg orice fel de bucurie;și, mai mult, tot ce duce la bucurie;în primul rând, ceea ce satisface o nevoie, oricare ar fi ea. Prin rău înțeleg orice fel de tristețe;și în primul rând, ceea ce lasă nesatisfăcută o nevoie. De aceea, fiecare judecă și apreciază, potrivit afectului său, ce este bun și ce este rău, ce este mai bun și ce este mai rău și, în sfârșit, ce este foarte bun și ce este foarte rău. Astfel, avarul crede că mulțimea banilor este ceva foarte bun și că lipsa lor este ceva foarte rău. Ambițiosul râvnește mai mult decât orice gloria și dimpotrivă, de nimic nu se teme mai mult decât de rușine. Pentru invidios, nimic nu e mai plăcut decât nefericirea altuia și nimic mai supărător decât fericirea altuia. Astfel, fiecare judecă, potrivit afectului său, ce lucru e bun sau rău, folositor sau nefolositor.

în Etica
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Baruch Spinoza

Năzuința prin care fiecare lucru tinde să-și mențină existența nu include un timp finit, ci unul nedefinit. Lucrurile singulare sunt moduri prin care atributele lui dumnezeu sunt exprimate într-un fel cert și determinat, adică sunt lucruri care exprimă într-un fel cert și determinat puterea lui Dumnezeu, prin care acesta există și lucrează. Nici un lucru nu are în sine ceva prin care să poată fi distrus sau care să-i suprime existența, ci dimpotrivă, se opune la tot ceea ce ar putea -i suprime existența;și de aceea cât poate și depinde de el, năzuiește să-și mențină existența.

în Etica
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Aristotel

Se știe doar că, în general, pasiunea nu poate fi făcută cedeze prin rațiune, ci prin constrângere. Căci omul virtuos, adică cel ce trăiește pentru frumosul moral, se va supune rațiunii, pe când cel vicios, care nu aspiră decât spre plăcere, trebuie constrâns prin suferință, ca un animal la jug. De aceea se și spune că pedepsele aplicate celor în cauză trebuie să fie cele care se opun cel mai mult plăcerilor preferate de ei.

citat celebru din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba greacă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Gr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Baruch Spinoza

Ceea ce nu se poate concepe prin altceva trebuie să fie conceput prin sine.

aforism celebru de
Adăugat de Ioana MSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Antologia aforismului românesc contemporan
cumpărăturiAntologia aforismului românesc contemporan, ediția a II-a
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!
La Bruyere

Există o falsă modestie care este deșertăciune, o falsă glorie care este nesocotință, o falsă măreție care este o micime, o falsă virtute care este fățărnicie, o falsă înțelepciune care este prefăcătorie.

citat clasic din
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Descartes

În ce fel roșim adesea când suntem triști. Se întâmplă adesea nu pălim când suntem triști, ci dimpotrivă, ne înroșim. Faptul acesta trebuie atribuit celorlalte pasiuni care se asociază cu tristețea, cum sunt iubirea sau dorința, iar uneori și ura. Căci aceste pasiuni, încălzind sau agitând sângele, care vine din ficat, din intestine și din alte părți interne, împing sângele spre inimă și de acolo, prin artera cea mare, spre venele feței, fără ca tristețea, care strânge din toate părțile orificiile inimii, poată împiedica aceasta. Dar, chiar dacă este moderată, tristețea împiedică lesne sângele ajuns în venele feței coboare spre inimă, în timp ce iubirea, dorința sau ura împing spre față alt sânge din părțile interioare. Iată, pentru ce acest sânge, fiind oprit în jurul feței o face roșie, deoarece culoarea sângelui este cu atât mai vizibilă cu cât el curge mai puțin repede, precum și fiindcă astfel se poate aduna în venele feței mai mult ca atunci când orificiile inimii sunt mai deschise, lucru care se întâmplă mai ales când ne este rușine, aceasta fiind compusă din iubire de sine și dintr-o dorință puternică de a evita dezonoarea, ceea ce face ca sângele din părțile interne vine spre inimă, iar apoi prin artere spre față.

citat celebru din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba franceză. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Fr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Sergiu Celibidache

Mai întâi, pe om îl fascinează stabilitatea descoperirii sale: de fiecare dată când creează aceleași condiții îi e dată aceeași trăire. Mediul său, bine cunoscut lui, nestatornic, nu-i înlesnește asemenea trăiri. A înțeles cât de efemeră este lume sa înconjurătoare și tot ce se poate afla în ea. Chiar și tonul care vibrează constant este efemer. El întruchipează însă, de-a lungul dăinuirii sale, o identitate neîntreruptă, care revine continuu – cumva este mereu acolo. Prin această descoperire se naște o nouă bucurie, care nu este altceva decât trăirea de sine însuși. Se produce o egalizare, la nivel emoțional, cu fenomenul sunetului dezvăluit. Pentru că până și în omul în sine – acest chip atât de asemnănător imaginii divine – există ceva ce este constant. Acea forță propriu-zisă ce se înnoiește și se pune în mișcare pe sine, cea care îl lasă zăbovească în continuare asupra descoperirii sale, este noua stare de bine. Iar așa ceva nu s-a mai întâlnit până acum.

în Despre fenomenologia muzicală
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Exprimarea de sine este esențială pentru cinstirea de sine. Trebuie -ți faci timp nu numai pentru a-ți integra propria experiență, ci pentru a acționa ca răspuns la ea. Iar răspunsul este invitația la dialog pe care o lansezi altora. Este gestul care construiește comunitatea.

în Liniștea inimii
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Cuvinte de intelepciune pentru fiecare zi. Un calendar spiritual" de Paul Ferrini este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -15.00- 8.99 lei.
Lao Tse

Cel ce cunoaște cât de cât pe alții este inteligent; cel ce se cunoaște pe sine este cu adevărat iluminat și înțelept. Cel ce poate să învingă pe alții este tare, cel ce s-a învins pe sine este cu adevărat mereu puternic. Cel ce este mulțumit cu ce are e foarte bogat. Cel ce este energic, are un scop în viață. Cel ce nu se depărtează de firea sa trăiește mult. Cel care de moare nu se stinge, posedă cu adevărat îndelunga viețuire pe care o dă numai nemurirea.

în Tao Te King, 33
Adăugat de Lucian VeleaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Tao Te Ching. Cartea despre Tao si calitatile sale" de Lao Tse este disponibilă pentru comandă online la numai 14.00 lei.

Omul care merge prea departe, care îndrăznește să fie și să aibă mai mult decât i-a hărăzit soarta, inevitabil va atrage gelozia divină și ruina. Omul sau națiunea care este dominată de o sete nestăpânită de autoafirmare va ajunge direct la o nemăsurată încredere în sine, și astfel la distrugere. Pasiunea oarbă generează încredere în sine, iar încrederea excesivă în sine sfârșește în distrugere. Depășirea a ceea ce este drept și firesc pentru om, aduce cu sine ruina, restabilind astfel echilibrul;prin extensie la întregul univers, guvernează legea cosmică, asigurând păstrarea unui echilibru și prevenind haosul și anarhia.

citat din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Descartes

De ce oamenii pe care mânia îi face roșească sunt mai puțin de temut decât pe cei pe care-i face pălească. Astfel, vedem că unele persoane pălesc sau tremură când se mânie, după cum vedem altele care roșesc și uneori chiar plâng la mânie. Se crede îndeobște că mânia celor care pălesc este mai de temut decât a celor care roșesc. Explicația este că atunci când un om nu poate sau nu vrea să se răzbune astfel decât prin mimică și prin cuvinte, el pune în acțiune întreaga sa căldură și întreaga sa forță încă din primele clipe ale emoției, din care pricină se înroșește, pe lângă că uneori regretul și mila pe care le simte omul pentru sine însuși, pentru că nu poate să se răzbune îl fac să plângă. Și dimpotrivă, cei care se abțin și se decid pentru o răzbunare mai mare devin triști, socotind că fapta care i-a mâniat îi obligă să se răzbune. Dar când trec apoi la făptuirea răzbunării se încălzesc cu atât mai mult, cu cât au fost mai reci la început, la fel cum febrele care încep cu frig sunt de obicei cele mai violente.

citat clasic din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba franceză. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Fr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Nichita Stănescu

Elegia întâia

Închinată lui Dedal, întemeietorul
vestitului neam de artiști, al dedalizilor

I

El începe cu sine și sfârșește
cu sine.
Nu-l vestește nici o aură, nu-l
urmează nici o coadă de cometă.

Din el nu străbate-n afară
nimic; de aceea nu are chip
și nici formă. Ar semăna întrucâtva
cu sfera,
care are cel mai mult trup
învelit cu cea mai strâmtă piele
cu putință. Dar el nu are nici măcar
atâta piele cât sfera.

El este înlăuntrul – desăvârșit,
și,
deși fără margini, e profund
limitat.

Dar de văzut nu se vede.

Nu-l urmează istoria
propriilor lui mișcări, așa
cum semnul potcoavei urmează
cu credință
Caii...

II

Nu are nici măcar prezent,
deși e greu de închipuit
cum anume nu-l are.

El este înlăuntrul desăvârșit,
interiorul punctului, mai înghesuit
în sine decât însuși punctul.

III

El nu se lovește de nimeni
și de nimic dăruit în afară
prin care s-ar putea lovi.

IV

Aici dorm eu, înconjurat de el.

Totul este inversul totului.
Dar nu i se opune, și
cu atât mai puțin îl neagă:

Spune Nu doar acela
care-l știe pe Da.
Însă el, care știe totul,
la Nu și la Da are foile rupte.

Și nu dorm numai eu aici,
ci și întregul șir de bărbați
al căror nume-l port.

Șirul de bărbați
îmi populează
un umăr.
Șirul de femei
alt umăr.

Și nici n-au loc. Ei sunt
penele care nu se văd.
Bat din aripi și dorm –
aici,
înlăuntrul desăvârșit,
care începe cu sine
și se sfârșește cu sine,
nevestit de nici o aură,
neurmat de nici o coadă
de cometă.

poezie celebră de din Elegii (Cina cea de taină) (1966)
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba română.

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook