Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Nikolai Berdiaev
om (vezi și ființă umană)
Omul nu este doar o ființă finită, cum vrea să afirme gândirea contemporană, ci și o ființă infinită; el este infinitul sub o formă finită, sinteza finitului și a infinitului. Insatisfacția omului în fața finitului, aspirația sa către infinit sunt manifestări ale divinului în om, sunt mărturia omului în ceea ce privește existența lui Dumnezeu și nu doar a lumii.

definiție celebră de
Adăugat de Lucian VeleaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

distincțieAceastă definiție a fost selectată Definiția zilei pe 11 iunie 2018.
Distribuie
comentariiA fost scris un comentariu până acum.
Spune-ți părerea!
cumpărăturiCartea "Un nou Ev Mediu" de Nikolai Berdiaev este disponibilă pentru comandă online la 28.00 lei.

Citate similare

Ființa umană este singura din Univers care gândește, aspiră și se războiește cu infinitul, ori nu poți gândi acest infinit, dacă nu faci parte infinitului, însuși. Se poate deci afirma că omul este sinteza finitului și infinitului, că este infinitul, sub formă finită.

în Umanitatea și pacea (2006)
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Nikolai Berdiaev

Omul este tragic datorită naturii sale ambivalente, care îl face aparțină celor două universuri și să nu se mulțumească doar cu unul din ele. În spatele omului natural (și includ sub această denumire omul social) se ascunde un altul, pe care îl voi numi transcendental. Acest om transcendental este omul interior, a cărui existență se situează în afara obiectivării. Lui îi aparține tot ceea ce, în ființă, n-a fost aruncat la periferie, tot ceea ce nu este alienat sau determinat în exterior; tot ceea ce este, în el, un simptom al apartenenței sale la împărăția libertății. E inexact și convențional numim aceasta natura omului, chiar adăugând epitetul corectiv "superioară", căci libertatea nu este "natura", spiritul nu este natura, e o realitate de o altă specie... Omul transcendental se situează în afara distincției subiect-obiect.

citat clasic din
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Omul este o ființă liberă, o conștiință creatoare: doar ființa care suferă este o ființă necesară. Existența fără nevoi este o existență superfluă;o ființă fără nevoie este o ființă fără cauză;o ființă fără suferință este o ființă fără esență. O ființă fără suferință nu este nimic altceva decât o ființă fără sensibilitate, fără materie.

citat din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Dumnezeu este o ființă. Dumnezeu este o ființă separată de univers. Dumnzeu este o entitate separată de noi, dar ne cunoaște toate gândurile. Nu-ți imagina că Dumnezeu vrea să-i purtăm vreo credință șivrea să ne sacrificăm viața pentru el. Dumnezeu este o ființă avansată, nu vrea să stăm în genunchi în fața lui. Dumnezeu nu vrea să ne simțim datori față de el că ne-a creat — de aceea nici nu apare și nu ne spune nimic. Dumnezeu nu vrea să stăm ne gândim la el și să spunem că viață este un păcat în fața lui.

în Mintea condcue lumea (iulie 2013)
Adăugat de Iustinian CruceanuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Nikolai Berdiaev
om (vezi și ființă umană)
Omul e o ființă ce se caracterizează prin apartenența la două lumi, o ființă ce nu poate fi cuprinsă în întregime în lumea naturală a necesității, transcendându-se ca ființă empiric dată și manifestând o libertate care nu poate fi dedusă din această lume.

definiție clasică de
Adăugat de Lucian VeleaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Immanuel Kant

A fi sensibil, adică a fi real, înseamnă a fi obiect al simțurilor, și deci a avea în afara sa obiecte sensibile, obiecte ale sensibilității. Sensibilitatea este singura formă de cunoaștere umană prin care ne sunt date obiectele. Acestea nu pot fi date omului decât în măsura în care îl "afectează";ca ființă senzorială el este o ființă care este afectată de obiecte, pasivă;o ființă care suferă.

în Critica rațiunii pure
Adăugat de AndreiSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba germană. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la De.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
cumpărăturiCartea "Critique of Pure Reason" de Immanuel Kant este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -120.99- 56.36 lei.
Lev Tolstoi

Eu ca ființă separată sunt o iluzie. Eu sunt unul dintre organele infinit mici ale Întregului infinit mare, inaccesibil mie. Rolul meu e slujesc acestui întreg, așa cum slujește corpului fiecare celulă, fiecare părticică. E culmea nebuniei -mi închipui că sunt o ființă separată, independentă. Sunt numai un organ. Nu există nici un "eu". Există numai obligația și posibilitatea de a sluji Întregului, având conștiința bucuriei acestei slujiri. Slujirea e posibilă numai dacă organul e unit cu Întregul. Unirea cu întregul se înfăptuiește prin iubire. Deci iubirea nu e scopul Întregului (Dumnezeu nu este iubire), ci doar condiția în care organul, ceea ce mi se prezintă ca fiind "eu", se contopește cu Întregul. Scopul Întregului nu-mi e însă accesibil, deși știu că slujesc lui.

în Despre Dumnezeu și om din jurnalul ultimilor ani
Adăugat de Gabrine94Semnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba rusă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Ru.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
cumpărăturiCartea "Set Anna Karenina" de Lev Tolstoi este disponibilă pentru comandă online cu o considerabilă reducere de preț, la -69.90- 34.99 lei.
Lev Tolstoi

Omul e manifestarea divinității, dar la început i se pare că este o ființă deosebită, "eu". Lui i se pare că este "eu", separat, că este om; dar el este Dumnezeu, manifestarea lui. Nu știu cum sunt animalele, dar omul nu doar poate, ci trebuie cunoască asta. Și cunoscând, omul nu poate să nu presupună viața sa în relație cu tot, adică în iubire. Pentru om, consecința acestui fapt este binele.

în Despre Dumnezeu și om din jurnalul ultimilor ani
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba rusă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Ru.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.

Minijupa

De finită e finită,
Lasă pulpa dezvelită;
Ca o floare ce-ar striga:
- Vino-ncoa!

epigramă de din arhiva personală a lui Gheorghe Culicovschi (2006)
Adăugat de Gheorghe CulicovschiSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Blaise Pascal

Cunoaștem deci existența și natura finitului, pentru că suntem finiți și de aceeași mărime cu el. Cunoaștem existența infinitului, dar nu-i cunoaștem natura pentru că el are mărime ca și noi, dar nu e mărginit ca noi. Dar nu cunoaștem nici existența, nici natura lui Dumnezeu pentru că nu are mărime, nici margini. Numai prin credință îi putem cunoaște existența, iar prin har îi vom cunoaște natura. Or, am arătat de multe ori că poți cunoaște un lucru fără -i cunoști natura.

în Cugetări
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba franceză. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Fr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Nikolai Berdiaev

Omul este o ființă contradictorie care poate simți absența obiectului iubit într-un mod mai intrens și mai viu decât prezența sa. Teologia negativă ne învață despre un Dumnezeu căriua nu-i percepem prezența imanentă, deși ea rezidă în profunzimile noastre.

citat clasic din
Adăugat de AdelyddaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Khalil Gibran

Dragostea și ceea ce o generează. Revolta și ceea ce o crează. Libertatea și ceea ce o nutrește. Trei manifestări ale lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu este conștiința lumii raționale.

citat din
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Love Letters in the Sand: The Love Poems of Khalil Gibran Paperback" de Khalil Gibran este disponibilă pentru comandă online cu o considerabilă reducere de preț, la -75.99- 47.84 lei.
Vasile Ghica

Omul este singura ființă care se burică în fața infinitului.

aforism de din În ghearele râsului (mai 2011)
Adăugat de Vasile GhicaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba română.
Antologia aforismului românesc contemporan
cumpărăturiAntologia aforismului românesc contemporan, ediția a II-a
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!
Blaise Pascal

Infinit. Nimic. – Sufletul nostru e aruncat în trup unde găsește numărul, timpul, dimensiunile. El raționează cu acestea și le numește natură, necesitate, și nu poate creadă în altceva. Unitatea adăugată infinitului nu-l sporește cu nimic, nici măcar cu cât s-ar adăuga un picior la o măsură infinită. Finitul dispare în prezența infinitului devenind un pur neant. Tot așa și spiritul nostru în fața lui Dumnezeu și dreptatea noastră în fața dreptății divine. Nu există o disproporție mai mare între dreptatea noastră și cea a lui Dumnezeu decât între unitate și infinit.

în Cugetări
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba franceză. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Fr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Lev Tolstoi

O idee minunată, Dumnezeu e lumina soarelui, iar omul e un obiect care absoarbe razele luminii-Dumnezeu. Corpul omului este alcătuit din acele raze ale lui Dumnezeu care n-au fost absorbite de către om. Viața este absorbția tot mai mare a Divinității de către om.

în Despre Dumnezeu și om din jurnalul ultimilor ani
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba rusă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Ru.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Karl Marx

în realitatea umană, orice existență care se cheltuiește pentru procurarea celor trebuincioase existenței este deci o existență "neadevărată" și lipsită de libertate. Obiectele muncii nu sunt exteriorizări și confirmări ale realității umane a muncitorului, ci lucruri străine, care aparțin altuia "mărfuri". Datorită acestor realități, în munca înstrăinată existența omului nu este un mijloc pentru autorealizarea lui, ci invers, sinele omului devine un mijloc al simplei lui existențe: pura existență fizică a muncitorului este scopul în slujba căruia este pusă întreaga sa activitate vitală. Ajungem astfel la rezultatul că omul (muncitorul)se mai simte acționând liber doar în funcțiile sale animalice mâncatul, băutul și procrearea sau cel mult și în folosirea locuinței, a podoabelor, etc., pe când în funcțiile sale umane el se simte animal. Ceea ce este animalic devine uman, iar ceea ce e uman devine animalic.

citat din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "The Communist Manifesto" de Karl Marx este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -17.99- 12.99 lei.
Blaise Pascal

Căci, în cele din urmă, ce este omul în natură? Un neant, în ceea ce privește infinitul, un tot în ceea ce privește neantul, mijlocul dintre totul și nimic. Este în mod infinit îndepărtat de cele două extremități, dar ființa sa nu se află la o distanță mai mică de neantul din care se trage decât de infinitul în care este înghițit.

în Cugetări
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba franceză. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Fr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Friedrich Nietzsche

Cum așa? Omul să fie doar o eroare a lui Dumnezeu? Ori Dumnezeu doar o eroare a omului?

în Amurgul Idolilor sau cum se filosofează cu ciocanul
Adăugat de Iorgu IoanSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba germană. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la De.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
cumpărăturiCartea "Basic Writings of Nietzsche Paperback" de Friedrich Nietzsche este disponibilă pentru comandă online cu o considerabilă reducere de preț, la -78.99- 47.99 lei.
Immanuel Kant

Omul poate să-și realizeze esența doar atunci când o realizează obiectual, adică atunci când prin "forțele sale esențiale" produce o lume exterioară, materială, obiectuală, în crearea căreia el există cu adevărat. Crearea practică a unei lumi de obiecte, prelucrarea naturii neorganice este autoafirmarea omului ca ființă generică conștientă. În această activitate omul se manifestă conform genului său, ca ființă umană, spre deosebire de plante, animale și lumea anorganică.

în Critica rațiunii pure
Adăugat de AndreiSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

distincțieAcest citat a fost selectat Citatul zilei pe 8 aprilie 2017.
Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba germană. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la De.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.

Esența și existența trebuie fie identice în Ființa necesară. Această Ființă ultimă este necesară în sine însăși, în timp ce ființele "contingente" nu sunt necesare în ele însele, ci doar prin altele, astfel încât conceptul de "ființă" aplicat la ființa necesară și la cea contingentă, nu are același sens.

citat din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Canon of Medicine Hardcover" de Avicenna este disponibilă pentru comandă online la 451.99 lei.
Cineva are nevoie de răspunsul tău: Care este marea cunoaștere a omului? Fii primul care răspunde!

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Votează pagina

Dacă îți place această pagină, o poți vota cu un clic, pentru a-i ajuta pe alții să o găsească mai ușor.

Fani pe Facebook

 
Poți promova cultura română în lume: Intră pe www.intercogito.ro și distribuie o cugetare românească într-o altă limbă!