Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Vasile Conta

Adevărul e că materia, fiind calitatea vădită, se impune cu mai multă evidență percepțiunii, fiind luată ca substanță, ca nucleul (sâmburele) lumii. De fapt, avem numai împreunarea elementelor care alcătuiesc un tot – lumea. Când zicem substanță, înțelegem elementele lumii sau ceva analog, mai conform cu realitatea; substanța reprezintă legătura de unire a elementelor care construiesc lumea. În acest fel, cuvântul substanță exprimă indirect ideea unui tot invizibil – lumea întreagă. E de observat că astfel înțeleasă substanța, o putem analiza ca ceva ce poate fi cunoscut. Căci, din clipa ce avem o îndrumare în cunoașterea raportului elementelor care alcătuiesc lumea, totul e aflat. (...)
Revenind la materie, amintesc cele trei chestiuni care adesea se pun: materia este nesfârșit de mare, sau este mărginită? Se divizează la infinit, ori până la o limită oarecare? Este de un fel, sau de mai multe feluri? Toate aceste întrebări se pun și elementelor constitutive ale lumii, care trebuie să fie rezolvate în acest sens.

în Întâiele principii care alcătuiesc lumea
Adăugat de Avramescu Norvegia-ElenaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Citate similare

Aristotel

Dintre substanțele secunde, specia e substanță în mai mare măsură decât genul, căci ea este mai apropiată de substanța primă. Într-adevăr, dacă ar reda (apodidomi) cineva ce este substanța primă, o va face în chip mai cunoscut și mai familiar redând specia decât genul... Prin urmare... specia e în mai mare măsură substanță decât genul. În schimb, dintre speciile care ele însele nu sunt genuri, nici una nu e substanță în mai mare măsură decât alta.

în Categorii, 5, 2b (1994)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba greacă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Gr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Aristotel

Orice substanță pare însemne ceva anumit (tode ti). Cu privire la substanțele prime, este de netăgăduit și adevărat cum semnifică ceva anumit, căci lucrul indicat este ceva individual și unu la număr. Iar cu privire la substanțele secunde... ele semnifică mai degrabă un fel de a fi (poion ti); căci subiectul nu e ceva unic, ca substanța primă, ci om și viețuitor se enunță despre mai mulți. Însă ele nu înseamnă în chip absolut un fel de a fi, cum ar face-o albul de pildă... Specia și genul definesc felul de a fi cu privire la substanță: ele semnifică de ce fel anume este o substanță.

în Categorii, 5, 3b (1994)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba greacă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Gr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Krishnamurti

Lumea nu este ceva separat de mine și de tine. Lumea, societatea reprezintă relația pe care o stabilim sau încercăm să o stabilim între noi. Așa tu și cu mine suntem problema și nu lumea pentru că lumea este proiecția noastră și ca să înțelegem lumea trebuie să ne înțelegem pe noi înșine. Acea lume nu este separată de noi, noi suntem lumea și problemele noastre sunt problemele lumii.

citat clasic din
Adăugat de Catalin PopescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiEste disponibil și textul în engleză.
Aristotel

O devenire se numește naturală când ea provine din natură. Lucrul din care provine ceva îl numim materie; acel ceva prin care provine e un lucru ce există în chip natural; lucrul provenit este sau un om, sau o plantă, sau altceva de acest fel, și acestea sunt lucrurile pe care noi le numim mai ales substanțe. Toate ființele a căror devenire e datorată fie naturii, fie artei, au o materie, căci fiecare din aceste ființe are posibilitatea de a fi și, totodată, de a nu fi, iar această posibilitate constituie pentru fiecare lucru materia lui.

în Metafizica, VII, 7
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba greacă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Gr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Sigmund Freud

Nu exsită printre contopiri nici una care să fi produs un sens nou din condensarea elementelor sale; acestea sunt puse în evidență de cea mai simplă analiză. Modificările și înlocuirile trimit, asemenea cuvântului de spirit, la o formulă curentă și familiară, însă ele nu exprimă prin ele însele nimic altceva, de regulă nimic valabil sau interesant. Prin urmare, pentru aceste "cuvinte de spirit" este valabilă dar prima concepere: ele sunt nonsensuri. Astfel de producții, care s-au îndepărtat de una din caracteristicele esențiale ale cuvântului de spirit, pot fi numite spirite nereușite, sau pur și simplu li se poate refuza calitatea de cuvânt de spirit.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.
Aristotel

Faptul cei mulți se tem de moarte ne atrage luarea-aminte asupra dorinței sufletului de a învăța: acesta fuge de ceea ce nu cunoaște, de ceea ce este întunecat și neclar; în schimb, prin natura sa, el urmărește ceea ce este manifest și poate fi cunoscut. Din acest motiv, ar trebui -i onorăm în chip deosebit pe cei care ne-au făcut vedem soarele și lumina și să ne arătăm pietatea față de tatăl și mama noastră, căci datorită lor avem parte de cele mai mari bunuri: acestea sunt, se pare, putința de a gândi și aceea de a vedea. Din același motiv, ne bucură lucrurile familiare și oamenii cu care suntem obișnuiți – iar pe cei cunoscuți îi numim prieteni ai noștri. Toate acestea demonstrează cu claritate faptul că tot ceea ce poate fi cunoscut, tot ceea ce este manifest și clar este ceva ce trebuie să fie iubit. Or, dacă acest ceva cognoscibil și clar trebuie să fie iubit, atunci și cunoașterea și gândirea trebuie să fie, în același fel, iubite.

în Protrepticul, fragmentul 102 (2005)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba greacă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Gr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Descartes

Căldura și mișcarea membrelor provin de la corp;gândurile de la suflet. Astfel, din pricină nu concepem ca trupul gândescă în vreun fel, avem dreptate credem toate felurile de gânduri care sunt în noi aparțin sufletului. Și fiindcă nu ne îndoim există corpuri lipsite de viață care se pot mișca în tot atâtea sau în mai multe feluri decât ale noastre și care au tot atâta sau mai multă căldură(ceea ce experiența arată în flacără, care ea singură are mai multă căldură și mai multe mișcări decât oricare din membrele noastre), trebuie să credem toată căldura și toate mișcările care sunt în noi, în măsura în care nu depind de gândire, nu aparțin decât corpului.

în Meditațiile
Adăugat de AdinaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba franceză. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Fr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Lev Tolstoi

Dar cum evităm omorâm muște, purici? Prin fiecare mișcare pe care o facem, distrugem fără vrem viețile unor ființe pe care nici nu le observăm. Asta spune mereu lumea, încercând justifice în acest fel cruzimea față de animale. Dar cei care pun problema astfel uită scopul omului nu este de a fi perfect în vreo privință. Sarcina care ne revine este numai de a încerca ne apropiem de perfecțiune. Același lucru e adevărat și în cazul compasiunii față de animale. Noi, oamenii, nu putem trăi fără provocăm moartea altor ființe. Dar putem să acționam cu un grad mai mic sau mai mare de compasiune. Cu cât mai multă compasiune aratăm față de toate animalele, cu atât mai bine este pentru sufletele noastre.

citat celebru din
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba rusă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Ru.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
cumpărăturiCartea "Set Anna Karenina" de Lev Tolstoi este disponibilă pentru comandă online cu o considerabilă reducere de preț, la -69.90- 34.99 lei.
Sigmund Freud

Aproape întotdeauna, alături de o asociație de idei se află o alta care o contrazice. Iar acest material prezintă în fond aceleași caractere ca și gândirea noastră în stare de veghe. Pentru ca toate acestea devină un vis, trebuie mai întâi ca materialul visului să fie supus unei presiuni care va avea drept prim rezultat condensarea acestui material și apoi fragmentarea elementelor sale interne. Aceste elemente, fragmentate astfel la infinit, se vor reconstitui pe planuri noi.

în Interpretarea viselor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Necesitatea răului poate fi înțeleasă astfel. Fiindcă nu există doar binele, trebuie să existe o limită a ieșirii din el, sau dacă cineva vrea spună altfel, a coborârii neîntrerupte sau a depărtării de el, iar această limită, după care nimic nu mai poate exista este răul. De aceea este necesar ca ceea ce urmează după cel dintâi existe, astfel încât și ultimul existe, acesta este materia, care însă nu are nimic din bine. Aceasta ar fi necesitatea răului. Când materia devine stăpâna formei întruchipate în ea, o distruge și o corupe, aplicându-i propria natură, opusă ei, nu ducând recele spre cald, ci punându-si propria lipsă de măsură peste forma caldului, și diformitatea peste formă și excesul și defectul peste ceea ce este măsurat, până când va determina forma să fie a ei și să nu-și mai aparțină, ca și în cazul hranei animalelor, când este mâncată nu mai este deloc ca și când a venit. Așadar dacă trupul este cauza relelor, materia ar putea deveni, prin ea însăși cauza relelor. Viciul care este ignoranța și lipsă de măsură în privința sufletului este al doilea rău.

citat clasic din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Adeseori, când spunem "Te iubesc!", ne focalizăm mai ales pe ideea de "te," adică a acelui care iubește și mai puțin pe calitatea iubirii care este oferită. Acest lucru se petrece întrucât suntem captivi în ideea de sine. Gândim că avem un sine. Dar nu există așa ceva precum un sine individual, separat. O floare este alcătuită numai din elemente "neflorale", cum ar fi clorofila, lumina soarelui și apa. Dacă am îndepărta elementele neflorale ale florii, floare nu ar mai exista. O floare nu poate ființa numai prin ea singură. O floare poate fi numai interexistența noastră, a tuturor... Ființele umane sunt la fel. Nu putem exista numai prin noi înșine. Putem numai să interexistăm. Sunt alcătuit numai din elemente de nesine, precum pământul, soarele, părinții și strămoșii mei. Într-o relație, poți vedea natura interexistenței dintre tine și cealaltă persoană, poți vedea suferința sa este propria ta suferință și că fericirea ta este propria sa fericire. Din această perspectivă, vorbești și acționezi diferit. Acest lucru în sine poate alina atât de multă suferință.

citat din
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "True Love" de Thich Nhat Hanh este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -41.94- 27.26 lei.
Jose Ortega y Gasset

În realitatea vieții sufletești, cuvântul este un complex de înțelesuri și de simțiri care nu există niciodată singuratice, ci sunt totdeauna legate cu înțelesurile și simțirile din alte cuvinte și alcătuiesc astfel între ele țesătura cea trainică a personalității unui individ, ca și a unui popor. Această țesătură este mai întinsă sau mai restrânsă, mai îndesată sau mai pe deasupra, după cum este și firea individului; dar totdeauna este împletită din mai multe ițe ale spiritului omenesc, și din când în când se ivesc încrucișări de fire, care pot pune în mișcare țesătura întreagă, și cu un simplu cuvânt se deschide adâncimea adâncimilor sufletești. Vorbește ca să te cunosc! Vorbește ca să te văd!

în Revolta maselor
Adăugat de Avramescu Norvegia ElenaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba spaniolă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Es.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Kierkegaard

În lume se vorbește de fapt numai despre limitare intelectuală ori estetică sau despre acele lucruri indiferente, de care se interesează cel mai adesea lumea; căci tocmai acesta este spiritual lumii, acela de a conferi o valoare infinită unor chestiuni indiferente. Perspectiva lumească se agață mereu de diferența dintre un om și altul, ea nu are, după cum nici nu era de așteptat (pentru că a-l avea înseamnă spiritualitate), simțul a ceea ce este necesar și, de aceea, nu are înțelegere nici pentru limitare și mărginire, care constau în a te fi pierdut pe sine, și anume nu prin volatirizarea în infinit, ci prin aceea omul a devenit cu totul și cu totul limitat, și în loc să fie un sine, a devenit un număr, adică încă un om, încă o repetiție....

în Vinovat? Nevinovat?
Adăugat de O.DSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
comentariiA fost scris un comentariu până acum.
Spune-ți părerea!

Suferința cauzată de năruirea viselor pe care le avem nu trebuie percepută ca și ceva de care trebuie să scăpăm dacă putem sau care trebuie îndurat dacă nu se poate altfel. Ea este o oportunitate pe care nu trebuie să o pierdem, o șansă de a ne descoperi dorința pe care o avem după cea mai mare binecuvântare pe care Dumnezeu vrea sa ne-o dea, și care este o întâlnire cu El.

în Vise năruite
Adăugat de Lidia ResteSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Conectarea interpersonala" de Larry Crabb este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -25.04- 17.99 lei.

Toate elementele chimice aflate în nucleu sunt aruncate în spațiu, prin explozia unei supernove. Acestea interacționează cu particulele numite neutrini, emise și ele în timpul exploziei. Interacțiunea fierului cu neutrinii produce elemente grele, ce nu pot fi produse decât de supernove. Astfel avem în natură și elemente chimice mai grele decât fierul, cum ar fi uraniu. Pe masură ce se îndepartează de locul exploziei, materialul emis poate interacționa cu alte nebuloase, paticipând la crearea altor stele sau planete. Astfel avem un caz de reciclare a elementelor din care sunt compuse stelele.

citat din
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Numim viață capacitatea de hrănire prin sine, de creștere și, în fine, de micșorare de la sine. Așadar, fiecare corp natural care participă la viață, se poate considera drept substanță, și anume o substanță compusă, organizată. Sufletul este deci, cu necesitate, o substanță în sensul de specie a unui corp natural care are viață ca potență și de definește prin acestea: hrănire, simțire, gândire, mișcare. Așadar sufletul constituie acea entitate prin care trăim, simțim și gândim, ca atare se poate spune el este rațiunea de a fi și forma, iar nu materia și subiectul ei.

citat din
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Lucian Blaga

Categoriile abisale, stilistice, își pun pecetea pe ceva, mai înainte ca ele joace un rol în cunoașterea umană, sau indiferent dacă vor juca vreodată acest rol. Categoriile stilistice determină lumea plăsmuirilor umane în calitatea lor de plăsmuiri. Categoriile celelalte, gnoseologice, determină lumea "dată" ca obiect de "cunoaștere". Categoriile acestea, ale receptivității cognitive, pot să fie, ce e drept, și ele, rezultatul unor funcții inconștiente, dar numai în sens liminal "inconștiente"; în plenitudinea lor actualizată ele aparțin însă conștienței. Categoriile spontaneității sunt, dimpotrivă, factori inconștienți într-un sens mai pozitiv și mult mai profund.

citat celebru din
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba română.
cumpărăturiCartea "Trilogia cunoasterii" de Lucian Blaga este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la -66.47- 46.99 lei.

În primul rând, ești convins există o unică Substanța Inteligentă, din care toate lucrurile provin; în al doilea rând, ai credința această Substanță îți dă tot ce îți dorești; și în al treilea rând, relaționezi cu această Substanță printr-un adânc sentiment de recunoștință.

în Știința de a deveni bogat
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "The Wisdom of Wallace D. Wattles II - Including: The Purpose Driven Life the Law of Attraction & the Law of Opulence Paperback" de Wallace D. Wattles este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -41.99- 25.72 lei.
Aristotel

Există sau nu există substanțe în afară de cele sensibile? Iar acestea cum sunt? Există oare o substanță separată și, dacă există, atunci de ce și cum? Sau nu există nicio altă substanță afară de aceea a lucrurilor sensibile? Iată atâtea chestiuni la care trebuie să căutăm un răspuns, după ce mai întâi vom fi schițat în linii generale în ce constă natura substanței.

în Metafizica, VII, 2
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba greacă. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la Gr.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Ioan Petru Culianu

Pentru un istoric al religiilor, fenomenul pe care Nietzsche îl condamna în creștinism nu-i era cu totul constitutiv acestuia – era vorba de dualism, de ideea că lumea îi aparține diavolului și de consecința ce decurge de aici: faptul inconsistența ontologică a lumii nu-i lasă omului posibilitatea de a-și recupera ființa decât în afara lumii. Trebuie oare repetat faptul această infatuare a dualismului nu este specifică esenței creștinismului, rădăcinile ei sunt platoniciene și orfice?! Acest mod de a vedea lumea este piatra de temelie a orfismului; adeptul lui Orfeu se așeza în rândul acelora care aveau aceste convingeri.

în Iocari serio – Știință și artă în gândirea Renașterii
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Gnozele dualiste ale Occidentului" de Ioan Petru Culianu este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -38.48- 28.99 lei.

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook