Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

În anii '30 ai secolului nostru, criticii nu au reușit să vadă, dincolo de postromantismul strălucitor al lui Elgar, faptul că muzica lui se remarca printr-o anumită particularitate. Spre deosebire de predecesorii lui victorieni, Elgar avea o individualitate ieșită din comun. Este adevărat că orchestra lui pornea de la cea a lui Strauss sau Wagner, iar formele simfonice și concertistice de la Brahms, dar melodiile și modul de mânuire a formelor erau definitorii pentru el. Melodia lui Elgar, cu tensiunea ei curioasă, cu intervalele ample și salturile exuberante, cu spiritul său englezesc, puternic și încrezător (greu descris în cuvinte, dar evident), este recunoscută imediat ca operă aparținând unui anumit compozitor din istoria muzicii și nimănui altcuiva.

în Viețile marilor compozitori (2008)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Great Pianists Paperback" de Harold C. Schonberg este disponibilă pentru comandă online la 90.99 lei.

Citate similare

Între moartea lui Handel în 1759 și afirmarea lui Edward Elgar în ultimul deceniu al secolului trecut, în Anglia n-a existat nicio personalitate majoră în domeniul muzicii... Elgar s-a abătut de la vehile tipare. A fost recunoscut drept cel mai mare compozitor al Angliei și s-a bucurat de o reputație imensă în timpul vieții. Apoi a scăzut rapid, pentru a crește din nou în anii '60 ai secolului nostru... Căderea lui Elgar în desuetudine timp de mai multe decenii trebuie pusă nu numai pe seama esteticii neoclasice, cu repulsia ei față de romantism, ci și a interesului față de naționalism, reprezentat în Anglia de Ralph Vaughan Williams și reînvierea școlii elisabetane... Naționaliștii s-au orientat spre fondul nativ, dar Elgar n-a vrut procedeze în același fel. El considera datoria compozitorului este să inventeze melodii, nu să le citeze sau să pornească de la temele trecutului... În 1900, Elgar era deja cel mai vestit compozitor din Anglia, mai ales după uriașul succes cu Variațiunile Enigma din 1899.

în Viețile marilor compozitori (2008)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Nu există balerine bătrâne, urâte sau grase. Ceaikovski se identifică cu arta baletului și cu feminitatea balerinelor. Lumea baletului, lumea romantică, de basm a baletului și atmosfera lui de catifea și aur, femeile lui frumoase, strălucirea lui, pompa și opulența lui, intrigile, legăturile cu capetele încoronate, bârfele din culise, ritmurile lui suple – lumea aceasta revine mereu în muzica lui Ceaikovski.

în Viețile marilor compozitori (2008)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Într-adevăr, Mendelssohn s-a dezvoltat mai repede decât Mozart, pentru că a compus admirabilul octet în mi bemol la vârsta de șaisprezece ani și uvertura "Visul unei nopți de vară" la șaptesprezece, eclipsându-l în această privință pe Mozart - și pe oricare compozitor din istoria muzicii - la o vârstă echivalentă... La fel ca și Mozart, putea facă orice. A fost unul dintre cei mai buni pianiști ai vremii, cel mai mare compozitor (a început dirijeze înaintea lui Liszt și Wagner) și probabil cel mai mare organist. Dacă ar fi vrut, ar fi putut deveni și unul dintre cei mai mari violoniști. Avea un auz perfect, o memorie prodigioasă. În plus, era un mare umanist - un om foarte cultivat, care ar fi repurtat succese strălucite indiferent de domeniul spre care s-ar fi îndreptat. Dar nu a ajuns îndreptățească speranțele inițiale. Un anumit conservatorism, o inhibiție emoțională l-au împiedicat să se propulseze în vârful ierarhiei. Muzica lui, în privința căreia a manifestat întotdeauna o mare exigență, s-a transformat din ce în ce mai mult într-o serie de gesturi politicoase și corecte pe măsură ce a înaintat în vârstă.

în Viețile marilor compozitori (2008)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Ascultătorii cu gândire convențională, tulburați de disonanțele sălbatice ale altor romantici, puteau stea liniștiți și să se relaxeze atunci când ascultau muzica lui Mendelssohn. Aceasta era puternic înrudită cu muzica foarte la modă pe atunci a lui Hummel, Cherubini, ba chiar și a unor compozitori de salon. Dar ceea ce situa muzica lui cu mult mai sus față de a celorlalți era deosebita ei grație și eleganță, construcția remarcabilă prin claritatea sa.

în Viețile marilor compozitori (2008)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Înclin cred Liszt a fost mai important pentru dezvoltarea muzicii. Nu vreau afirm prin aceasta Liszt a fost un compozitor mai mare decât Wagner, căci în creația lui Wagner găsim o mai mare perfecție, o mai bogată gamă expresivă, o mai mare unitate stilistică. Și totuși operele lui Liszt au fecundat într-o măsură mult mai mare creația generației următoare, decât muzica lui Wagner. Să nu ne inducă în eroare marea masă a iubitorilor lui Wagner, care a rezolvat într-un fel atât de perfect sarcina sa istorică, în întregime și în totalitatea ei, încât nu poate fi imitat decât în mod servil, continuarea lui fiind imposibilă. Orice imitație este o chestiune sterilă, moartă. În schimb, Liszt a inițiat atâtea noi posibilități, fără ca el însuși le fi epuizat până la capăt, încât de la el am primit stimulente mai puternice decât din partea lui Wagner.

citat clasic din
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Bela Bartok: Mikrokosmos Nos. 1-36: 153 Progressive Piano Pieces Paperback" de Bela Bartok este disponibilă pentru comandă online la 41.99 lei.

Wagner, marele rival al lui Brahms (și se pare că Brahms, deși nu este un învins... a fost învins!) s-a ferit de Beethoven "refugiindu-se" în muzica de operă! Credo, quo absurdum...

aforism de din Sesam, deschide-te!
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Antologia aforismului românesc contemporan
cumpărăturiAntologia aforismului românesc contemporan, ediția a II-a
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!

Cred că muzica este mereu în aer, în jurul nostru ; lumea este plină de ea și fiecare dintre noi ia din ea atât cât îi trebuie.

citat clasic din
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Crucea este centrul istoriei lumii; întruparea lui Hristos și răstignirea Domnului nostru reprezintă pivotul în jurul căruia gravitează evenimentele din toate vremurile. Mărturia lui Hristos a fost spiritul profeției, iar puterea crescândă a lui Iisus este spiritul istoriei.

citat din
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Muzica lui Beethoven este ceva deosebit de tot restul muzicii. Sunetele lui se întregesc unele pe altele printr-o acustică ideală. Fiecare ton are scăpărarea unei scântei, arhitectura e limpede și îndrăzneață. Orchestra e tratată ca o paletă de pictor; de câte ori ascult muzică de Beethoven îmi spun că este zadarnic mai compui după el. Îmi vine însă în minte privighetoarea, care nu cântă ca să întreacă melodiile cântate înaintea ei, ci ca să satisfacă o lege eternă: aceea de a preamări pe limba ei stelele și infinitul. Acestei legi trebuie i ne supunem și noi, cu toții.

în conversație cu George Sbârcea
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Înainte de Mozart s-au scris multe opere comice, dar prea puține dintre ele prezintă imortanță. Mozart a fost primul compozitor care a făcut ca opera comică depășească statutul de lucrare distractivă. Și a reușit aceasta, pentru că el însuși era vesel, iubea oamenii și a încercat facă în așa fel încât muzica lui să explice stările sufletești, situațiile, personajele. De aceea e considerat primul psiholog modern al operei.

citat clasic din
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Haydn formează împreună cu colegii săi mai tineri Mozart și Beethoven (dar să nu uităm i-a supraviețuit cu 18 ani lui Mozart) ceea ce în istoria muzicii este cunoscut sub numele de "trinitatea calsică vieneză". El nu are nimic din acel bătrân timid a cărui imagine ne-a fost transmisă de secolul al XIX-lea. Contrar lui Mozart, a fost mult mai puțin preocupat de convenții. Încă din timpul vieții, i-a fost reproșat violent faptul că și-a degradat arta prin umor și trăsături plebee. A fost tipul creatorului original. Din 1760 până la sfârșitul secolului, istoria muzicii devine din ce în ce mai mult a sa și el va termina prin a o orienta într-o direcție care s-a menținut, în bună măsură, timp de 150 de ani.

în Dictionar de mari muzicieni. Larousse (2000)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

L-am analizat pe Gustav Mahler într-o după-amiază din 1912 la Leyden. Din rapoarte reiese am realizat mult cu el în acel moment. Vizita fusese necesară din cauza insatisfacțiilor resimțite de soția sa pe planul vieții lor intime. Într-o expediție interesantă prin istoria vieții lui am descoperit natura disponibilităților lui pentru dragoste, mai ales complexul Sfintei Marii (fixația mamei). Am avut multe ocazii admir capacitatea de înțelegere psihologică a acestui om de geniu. Nu am reușit totuși arunc o lumină asupra formelor de manifestare a nevrozei lui obsesive. Era ca și când ai fi săpat un tunel printr-o clădire misterioasă.

citat celebru din
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.

Un imbold extraordinar pentru dezvoltarea lui Haydn a constituit-o întâlnirea cu Mozart în 1781, când acesta avea douăzeci și cinci de ani. Încă din primul moment, cele două genii s-au admirat reciproc. Nu numai Mozart i-a dedicat marele set de șase cvartete pentru coarde lui Haydn, dar a sărit în apărarea lui, cu vorba și cu fapta. Astfel, atunci când Leopold Kozeluch, un pianist care activa la Viena, a zâmbit disprețuitor la un pasaj dintr-un cvartet al lui Haydn, spunând: "Eu n-aș fi scris așa", Mozart i-a retezat-o scurt: "Nici eu. Și știi de ce? Pentru nici unuia dintre noi nu i-ar fi trecut prin minte o asemenea idee excelentă".

în Viețile marilor compozitori (2008)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

La câțiva ani după moartea sa, Bartok se număra printre cei mai cântați dintre compozitorii moderni. Chiar și Boulez, care nutrea un dispreț suveran pentru cea mai mare parte din muzica sa, și-a schimbat părerea și a devenit unul dintre cei mai admirați dirijori ai muzicii lui Bartok.

în Viețile marilor compozitori (2008)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Woody Allen

Jason: De ce mai stați? Nu putem continua povestea până nu se întoarce Tom.
Harold: Dar nu ne deranjează stăm și să ne uităm la voi.
Soția lui Harold: Chiar așa. Soțul meu studiază natura umană.
Rita: Ei bine, noi nu suntem umani.
Soția lui Harold: Nu contează, Harold se descurcă mai greu cu ființele umane.

replici din filmul artistic Trandafirul roșu din Cairo, scenariu de
Adăugat de Georgiana Mîndru, MTTLCSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Play It Again Sam Paperback" de Woody Allen este disponibilă pentru comandă online la 61.99 lei.

Bojdeuca lui Creangă, garsoniera lui Nichita din Piața Amzei, mansarda lui Cioran și atelierul lui Brâncuși din Paris. Îngrămădite spații locative derizorii, dar ce universuri!

aforism de
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Astăzi a devenit de multă vreme un loc comun faptul că odată cu teatrul lui Caragiale, povestirile lui Creangă și poeziile lui Eminescu, literatura română a intrat pentru prima dată în circuitul larg al valorilor culturii universale.

în Eminescu și eternitatea discursului liric
Adăugat de Dan CostinașSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Moartea nu a fost o pedeapsă a lui Iisus, ci propriul său destin. Nu a fost finalul predestinat al vieții lui, ci misiunea lui. Nu a fost soarta lui de neevitat, ci declarația lui față de venirea sa în lume de Crăciun: "Născut pentru a muri".

citat din
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Ilorian Păunoiu

Fiecare

Fiecare cu durerea lui,
Fiecare cu a lui poveste,
Steaua-și cere doar perechea ei,
Unui dor cine-i spune că este?

Cerbul este la cerboaica lui,
Tot ce este viu are pereche
Numai omul pare-al nimănui,
Dar ce spun e-n legea cea străveche!

Fiecare om este o taină,
Dacă n-ați știut, nici n-o veți ști,
Dacă i-ați dat pâine sau o haină
Voi în veșnicie veți trăi!

Dați îmbrățișarea necesară,
Dați din toate câte le puteți,
Nu lăsați vreun om fără iubire
Că primiți în dar cât șapte vieți!

poezie de
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Pe român cu greu îl convingi (sau nu-l convingi deloc) intre "în front". Tot ce depășește ograda lui, bătătura lui, nu-l interesează, sau îi trezește suspiciunea, teama - de asta "Moromeții" e o carte genială. Tot ce înseamnă asociere, întovărășire, atentează la " libertatea" lui, la bunurile lui, la însăși persoana lui. În caz de pericol, românul sare, dar nu pentru că vecinul lui ar fi în pericol, ci pentru că acel pericol ar putea să se întindă și la el, în ograda lui. Daca însă motivul "asocierii" este lipsit de concretețe sau îndreptat direct împotriva lui... nu se opune cu hotărâre. Sigur că nu e de acord, dar nici nu zice NU, ci SĂ MAI VEDEM... Dacă tărăgănarea (acesta e cuvântul!) înseamnă înțelepciune, atunci... mă dau bătut. Românul nu se apără - de atacat nici vorbă, și nu de frică - ci tărăgănează.

citat clasic din
Adăugat de Dan NicorescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Scrisuri II. 1990-1998" de Paul Goma este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -33.72- 20.99 lei.

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook