Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Scopul ultim al Frăției de Cruce și a tuturor manifestărilor ei, printre care ședința stătea la loc de frunte, era cel educativ. Se urmărea dezvoltarea și perfecționarea în sufletele tinerilor români a tuturor realităților etico-morale, necesare omului pentru realizarea sa, și a sentimentelor lor naționale. Această fază a ședinței se începea cu citirea unor pasaje din istoria poporului român, cu luptele lui, cu victoriile și înfrângerile lui, cu vitejiile de care au dat dovadă strămoșii lor, cu încălcările dreptului său la o viață liberă și demnă, de către toți vrășmașii lui. Aceste pasaje, eroice și înălțătoare unele, apăsătoare și jalnice altele, aprindeau în sufletele tinerilor români acele candele misterioase, care sunt iubirea de Patrie și dorința vie de a lupta pentru ridicarea ei. În continuare se prezenta și apoi se comenta și completa, de era nevoie, o lucrare preparată de unul dintre frații de cruce.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Citate similare

În ședințele Frăției se strângeau și cotizațiile. Scopul acestora era tot de ordin educativ și numai în al doilea rând venea importanța materială. Întărirea în tineri a spiritului de sacrificiu. Dacă se ține seama de posibilitățile materiale restrânse de o perioadă ce a decurs în acea perioadă (când tineretul era incomparabil mai sărac decât cel de astăzi), efortul pe care îl făceau pentru a-și plăti cotizațiile era foarte mare și îi obliga, în majoritatea cazurilor, să se lipsească de unele mici plăceri, necesare și acestea la vârsta lor (o prăjitură, un cinematograf, o țigaretă sau chiar o floare oferită unei fete). Dar frații de cruce făceau cu bucurie aceste sacrificii, știind că le făceau pentru Legiune și pentru țara lor. Și dacă lipsurile ce și le impuneau ar fi fost jenante la un moment dat, bucuria sufletească de a fi putut înfrânge în ei o dorință, sau, poate, chiar o necesitate, în folosul idealului lor, îi ridica în fața propriilor lor ochi și le neutraliza acel posibil sentiment al frustrării ce s-ar fi putut naște în ei. Să nu se uite că erau doar tineri între 16 și 20 de ani, cu același dor de viață ca al tuturor tinerilor la vârsta lor, care se luptau cu ei înșiși pentru a înlătura unele tentații și chiar bucurii, inerente vârstei ce-o aveau.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Primul gând al tinerilor legionari, în cadrul ședințelor, a acestor slujbe concelebrate de ei toți, am putea spune, se îndrepta spre Dumnezeu, Creatorul ce le luminase sufletele și le-a marcat drumurile drepte în viață. Se gândeau deasemeni la morții lor, la aceia care i-au precedat pe drumul acestui misionarism național care era legionarismul, și de la care așteptau inspirație și ajutor. Această fază a ședintelor era de-a dreptul mișcătoare. Ea aprindea în sufletul fraților de cruce un fior mistic care-i despuiau de tot ceea ce aduceau lumesc cu ei și le îndreptau gândurile și înțelegerile spre sfere superioare de trăire. În particular emoționantă era pomenirea camarazilor căzuți, tineri ca și ei, entuziaști ai vieții ca și ei, mânați de același dor național ca și ei, dar topiți de acuma în veșnicia neamului lor, pe care l-au iubit până la jertfa supremă.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Pentru niște avantaje minore, dar necesare subzistenței lor, se cerea tinerilor români să îmbrace o ideologie politică ce, poate, nu-i satisfăcea și care le îngropa visurile ce și le făuriseră și avânturile ce înmugureau în sufletele lor de adolescenți. Dar pe măsură ce pătrundeau în viața politică a țării pe această poartă falsă, descopereau, uimiți și dezamăgiți, defecțiunile acesteia și panorama întunecată care se deschidea în fața țării lor. Unii dintre ei au putut reacționa la timp și au trecut pe poziții mai sănătoase. Dar alții, cuprinși de scârbă și dispret, părăseau lupta politică. Ei se adânceau tot mai mult în profesionalismul lor ne mai voind să știe nimic de alceva. Se spunea chiar în țară la noi, pe vremea aceea, că oamenii serioși, oamenii integrii, nu se bagă în politică. Aceasta era de esență minoră și rămânea astfel pe mâna nepricepuților, a necinstiților, a indivizilor fără scrupule, care erau mânați numai de pasiunea puterii ca mijloc sigur și rapid de parvenire în viață.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Ședința avea câteva momente specifice. Fiecare din ele dezvăluia o intenție educativă, căci acesta era rostul primordial al ședinței. În ea se urmărea întărirea caracterului fratelui de cruce și modelarea sufletului lui pe niște calapoade care deși păreau noi, erau în realitate proiecțiile unor principii vechi și cunoscute. Din perspective și unghiuri diferite, acestea se concentrau în același punct: învățătura creștină și morala ei. Noutatea era numai reluarea acestei teme cu vigoarea cu care o dezbătea Mișcarea Legionară.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Dar Corneliu Codreanu nu convoacă tineretul țării sale pentru a forma un nou partid. Nu-l cheamă pentru a introduce un alt concurent în viața politică din România, ci pentru a-l strânge în jurul unui steag, a unei idei proaspete și actualizate despre omul român și necesitățile Patriei lui. Această panoramă ce-o deschidea Codreanu în fața ochilor tineretului nu era însă o inovație stranie în viața poporului nostru, ci ceva cunoscut, ceva familiar. Era o încercare de revenire sinceră la tradiția românească pură, o redescoperire a valorilor poporului român. Codreanu încerca armonizarea trecutului nostru cu niște acorduri proaspete, înnoite și adecvate timpului în care trăia. "Revoluția" lui Codreanu pornea din adâncimile sufletului românesc, din conștiința lui istorică, pe care voia să o curețe de buruienile ce crescuseră pe ogorul nostru. Era o reîntâlnire a omului român cu tradiția lui. Căci tradiția este cureaua de transmisiune a unor valori naționale permanente care conduc popoarele spre maturitatea lor istorică. Ruperea de tradiție înseamnă saltul în gol al națiunii și moartea ei istorică. Este poate paradoxal, dar trecutul, cunoașterea lui, este chezășia sigură a viitorului. Ca și indivizii, popoarele nu mai sunt nimic dacă le rupi de trecutul lor. Dușmanii cunosc aceste adevăruri, de aceea încearcă pe toate căile să rupă popoarele de tradițiile lor, să le întunece conștiința lor istorică.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Ședința începea cu legământul, când frații de cruce, îndreptându-și gândul spre Dumnezeu și spre cei căzuți în lupta pentru realizarea idealului legionar, se legau în credința învierii patriei lor în duh creștin și național, și promiteau fidelitate, decizie și dăruire deplină pentru urmărirea acestui obiectiv.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Fratele de Cruce trebuia să fie atent la defectele lui. El lupta ca să și le descopere, să și le îngrădească și apoiși le îndrepte. "Momentul prieteniei" era tocmai această încercare de a-și corija niște lipsuri pe care "frații de cruce" și le observaseră reciproc. Această plivire a buruienilor, ce-ar fi putut răsări pe răzoarele sufletelor curate ale acestor tineri, se făcea cu dragoste, cu înțelegere, fără să fie umbrite de atitudini criticiste, sfidătoare sau de superioritate. La bază stătea numai dragostea frățească și nu aveau alt scop decât să se întindă o mână caldă, înțelegătoare, o mână de ajutor unui prieten, pentru a-și duce la bun sfârsit educația lui. Un orgoliu nejustificat față de cineva, o șoaptă aruncată pe la spate contra cuiva, o necorectitudine de orice natură ar fi fost un act care nu cadra cu condiția lui de "frate de cruce", o lipsă de atenție față de obligațiile lui legionare, o punctualitate deficientă, o atitudine necorectă față de părinți, de familie sau de prieteni, chiar și o situatie școlară nu suficient de clară, erau tot atâtea greșeli, în înțelegerea fraților de cruce. Aceste greșeli indicau că apăruse o dezordine interioară în individ, pe care trebuia să și-o îndrepte.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

"Frătia de Cruce" este organizația legionară a tinerilor români care frecventau școlile secundare. În aceasta activau, până la terminarea liceului, pentru a trece, cei care urmau studii mai înalte, în "Corpul Studențesc", sau direct în organizațiile legionare locale, acei care nu se puteau duce la Universitate.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

În ședință, fratele de cruce simțea cum punea stăpânire pe el o vibrație spirituală și națională puternică și se aprindea în sufletul lui o formă nouă de trăire creștină și patriotică care-i lărgea enorm perspectivele vieții sale. Ședintele aveau loc, de obicei, sâmbăta după amiază, în casa unuia dintre frații de cruce sau, de câte ori se putea – era de preferat chiar – se desfășurau în mijlocul naturii, la câmp sau într-o pădure. Ea era condusă de șeful unității. Dar acesta putea delega, rând pe rând, pe toți frații de cruce, ca să o prepare și conducă.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Corneliu Codreanu, datorită ordinii și disciplinei sale interioare, le-o cerea și camarazilor lui. Atât de pătruns era de necesitatea acestor calități pentru lupta politică ce o începuse, încât le-a ridicat la rangul de "legi legionare". În concepția lui, acestea erau ca niște pietre de hotar pentru formarea oamenilor săi, absolut necesare pentru a avea izbândă în lupta în care se angajase. Dar când cere ordine și disciplină, el nu se adresează unor indivizi oarecare, periferici și lipsiti de personalitate. (S-a văzut cât de severă era selecționarea elementelor, deschizându-se porțile Frăției numai elementelor cele mai capabile, dotate de personalitatea cea mai pronunțată). El se adresează unor oameni liberi și constienți de drumul pe care l-au apucat și de misiunea nobilă ce aveau de îndeplinit.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Cântecul colectiv are o enormă forță. El este un element important în educația legionară. Înalță spiritele, dă veselie și avânt sufletului, îi transmite niște impulsuri curate și aprinde focul speranței în om. Chiar și un suflet gol se umple de viață și începe să se manifesteze armonios, la vibrațiile unui cântec de vitejie. Cântecele erau niște manifestări sincere ale stărilor lăuntrice, la "frații de cruce" era o cominecare colectivă a lor, cu niște forțe ce se revărsau din sufletele lor curate și se manifestau în acorduri comune. Cântecele de vitejie le încălzeau inimile și le dădeau impulsuri curate pe drumul realizărilor naționale pe care le visau ei.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Ioan Petru Culianu

Câțiva agenți care se suspectau reciproc de contacte cu Tozgrec s-au omorât între ei și astfel s-a înțeles repede că nimic productiv nu putea să rezulte din această situație. De aceea a avut loc o reuniune a tuturor agenților și după multe dezbateri o hotărâre a fost luată: dat fiind că preferințele politice ale lui Tozgrec erau departe de-a fi explicite (desigur, Ivanov afirma contrariul, dar Smith îi cită trei cazuri recente în care Tozgrec dezvăluise câteva secrete penibile ale Bedeker-ului Imperial), activitatea lui era dăunătoare pentru toată lumea, în egală măsură. În consecință, era în interesul tuturor să scape de el. A fost pusă la punct o operațiune colectivă al cărei obiectiv era exterminarea lui Tozgrec prin eforturile conjugate ale tuturor țărilor lumii. Ea a primit numele sugestiv de Operațiunea Pace și a contribuit, într-adevăr, la formarea unor prietenii prețioase între agenți, ceea ce le îngădui mai multora dintre ei să-și mai schimbe stăpânii, iar câtorva altora să se căiască.

în Pergamentul diafan
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Gnozele dualiste ale Occidentului" de Ioan Petru Culianu este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -38.48- 28.99 lei.

În ședințele Frăției se comentau evenimentele politice ale săptămânii și se încerca interpretarea cât mai lucidă a influențelor pe care acestea le-ar fi putut avea pentru Legiune, în general, și pentru Frăția de Cruce, în special. Aceste discuții erau extrem de interesante, și nu mai vorbim de necesare, pentru că aruncau lumină asupra evenimentelor ce erau în curs, le descifrau ascunzișurile și îngăduiau în felul acesta, fraților de cruce să-și desfășoare o tactică adecvată pentru a se strecura mai ușor printre ele. În felul acesta ei învățau să gândească politic și mai ales să prevadă, să nu fie surprinși de consecințele ce le-ar fi putut avea mișcările politice ale adversarilor, ce se desfășurau în jurul lor.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Arthur Schnitzler

Ochii lui Fridolin rătăciră avizi de la unele siluete plinuțe, la altele zvelte, de la unele gingaș îmbobocite la altele înflorite în toată splendoarea; și cum fiecare dintre aceste făpturi dezgolite rămânea totuși un mister, iar din măștile negre străluceau înspre el ochi mari ca niște enigme irezolvabile, pofta lui indicibilă de a privi se transformă în chinul aproape de nesuportat al dorinței. Dar așa ca lui li se întâmpla desigur și celorlalți. Primele răsuflări pline de delectare se preschimbară în suspine, care sunau ca niște vaiete prelungi; undeva cuiva îi scăpă un țipăt; și deodată, de parcă ar fi fost vânați, se năpustiră toți din sala lor întunecată către femei...

în Cu ochii larg închiși (2006)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Glorie tarzie" de Arthur Schnitzler este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -25.00- 18.99 lei.
Cornelia Georgescu

Lucian se bucură și el să știe că acest băiat simpatic îi va fi totuși, cu siguranță, coleg, deși tristețea că doar el nu se înțelegea cu părinții lui, mai ales cu doamna Diana, nu-i putea părăsi sufletul, dar tot nu-și schimba hotărârea luată, aceea de a pleca, fără a ține cont de împotrivirea fermă a mamei lui, deși, normal, ar fi preferat să poată rezolva această nedorită problemă, într-un mod favorabil lui. Privi spre colegul lui cel nou, tânărul Mihai: Pe chipul acestuia se putea citi cu ușurință o expresie de bucurie, foarte evidentă; tânărul informatician uitase de orice probleme. Pentru el, totul era clar: Va putea participa la această misiune, nu va fi nevoit să se retragă, din cauza împotrivirii părinților lui. Aceștia însă nu erau la fel de veseli ca fiul lor, ceva le umbrea fericirea; acel ceva care îngrozea pe oricare dintre părinții tinerilor din echipaj, anume durata misiunii, estimată la cel puțin 13 ani.

citat din romanul Proxima, Partea I: "O misiune specială" de
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Beethoven va mai da o dat㠖 și pentru ultima oar㠖 măsura mare a talentului său într-o creație concertant㠖 în Concertul în mi bemol major pentru pian și orchestră (op. 73). Era în anul 1809, anul în care Napoleon ocupa din nou Viena, în care s-a stins viața lui Haydn și a început cea a lui Mendelssohn-Bartoldy. Raportat la creația lui Beethoven, acest an apare dominat de dorința compozitorului de a se retrage în intimitatea unor genuri camerale.

în O istorie a muzicii universale (1998)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Fiecare generație își caută un stil de viață specific ei, croit pe credințele și pe descoperirile politice pe care le face. La noi, generațiile anterioare războiului de reîntregire, obosite poate de marele efort pe care-l făcuseră pentru construirea României Mari și orbite oarecum de această înaltă misiune pe care le-o așternuse în față destinul și pe care au servit-o până la capăt cu mari sforțări și sacrificii, deveniseră arogante, statice și rutinate. Ele se creadeau în posesia unui adevăr politic absolut, pe care-l considerau singurul posibil în țara noastră și, deci, inamovibil. Aplecați prea mult peste trecutul lor glorios, nu mai priveau și spre alte orizonturi. Nu puteau intui neliniștile ce se frământau în jurul României. În credința lor, totul era definitiv rezolvat de ei și nu mai erau necesare agitațiile urmașilor. Ei au considerat îngrijorarea politico-socială a tineretului român ca o ingratitudine față de sforțările și realizările lor mărețe. Dar nu era așa. Ei se înșelau. Tineretul României, într-o altă circumstanță istorică, își căuta propriul lui drum. El își ascuțea propriile sale arme, cu care trebuia să realizeze, în condiții majore, ambițiile colective românești. În realitate, acest tineret era continuatorul, cu alt stil și alte perspective, al sforțărilor comune ale tuturor generațiilor românești, pentru desăvârșirea în libertate și siguranță a Patriei lor.

în Ce este Frăția de Cruce
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Crezul lui Trif

Cred întru unul Dionyssos,
Zeul Atotsugătorului,
Inventatorul Cepului și al Absintului
băutelor tuturor și încă nebăutelor
Și întru unul, vrednic de felul său,
Dregătorul, odrasla lui Dionyssos,
Unul – nimeni ca el – care din
Dionyssos s-a tras
mai înainte de toți vracii;
Cristalin din Cristalin, Dionyssos
amețit din Dionyssos amețit,
băut, dar mai apoi "făcut";
Cel de o sete cu Însuși Zeul,
prin care toți s-au chitrofănit,
Care pentru noi drojdierii
și pentru a noastră matolire,
S-a coborât în beci cu Hangița
și s-a făcut om (adică ne-a "omenit")
Și s-a cherchelit pentru noi
în zilele lui Șprițus Pi blat,
Și s-a clătinat și-a dat în șanț
Și s-a trezit a doua zi, după Murături,
Și a coborât în Pivnița Sacră
Și-i Dregător în dreapta lui Dionyssos
Și iar va veni la tejghelele noastre
să judece viile pe rod și morții de beți,
a căror sprijinire va fi permanentă,
(Dionyssos, ajută-ne să ne clătim cu
"apa vieții"!) și întru Harul Sacru,
de chef de viață dătătorul,
Cel care din butea Zeului pe șest
trage și laolaltă cu Dionyssos și
Dregătorul închină în bătaie de
toacă și clinchet de cupe,
Care a glăsuit prin preaplecații
ospătari, la una rezervată, doldora
de râsete și aghezmuită masă bogată,
Mărturisesc ( – pre limba strămoșilor –
crez) întru iertarea datoriilor,
aștept răcirea bateriilor cu gheața-n
cuburi care va să vie
Am vin! Amin!

poezie de
Adăugat de anonimSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Poemul simfonic este o creție instrumentală programatică cu o construcție liberă ce-și are rădăcinile în "uvertura cu program", gen în care Beethoven excelase de curând... Liszt va fi un demn urmaș al lui Beethoven în ceea ce privește caracterul descriptiv al unor poeme (sau al unor secțiuni din poeme), muzica sa ocolind realizarea unor imagini plastice și tinzând să redea intensitatea sentimentului trezit de prezența lor. Față de simfonismul lui Berlioz – creatorul simfoniei romantice cu program – simfonismul lui Liszt va fi mai apropiat de cel beethovenian prin primatul dat de el expresivității lirice și cu deosebire celei dramatice.

în O istorie a muzicii universale (1998)
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Nichita Stănescu

Cine sunt eu? Care-i locul meu în cosmos?

Fără mine nu se poate, dovadăsunt.
Fără mine nu s-a putut;
dovada e că m-am tras din mine însumi
adică din acel mine care-a fost.

Eu sunt cel care nu se poate fără de el.
Eu sunt cel care nu s-a putut fără de el.
Eu sunt cel care a dat mărturie
pentru existența lui Dumnezeu.

Eu sunt cel care am dat mărturie
de nonexistența lui Dumnezeu, pentru
eu l-am făcut pe Dumnezeu vizibil.

Eu sunt făcut de Dumnezeu, pentru
eu l-am făcut pe Dumnezeu.

Eu nu sunt nici bun nici rău
ci sunt, pur și simplu.

Eu sunt cuvântul "sunt"
Eu sunt urechea care aude cuvîntul "sunt"
Eu sunt spiritul care înțelege cuvîntul "sunt"

Eu sunt trupul absurd al lui "sunt"
și literele lui.
Eu sunt locul în care există "sunt"
și patul lui, în care doarme.

poezie celebră de
Adăugat de AdelyddaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
comentariiAu fost scrise 2 comentarii până acum.
Participă la discuție!
în alte limbiTextul original este scris în limba română.

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook