Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Sigmund Freud

Diverse cauze determină apariția caracterelor speciale ale mulțimilor. Prima constă în faptul că individul din mulțime dobândește, prin conștiința apartenenței la un număr, sentimentul unei puteri de neînvins, ce îi permite să cedeze unor instincte pe care dacă ar fi singur, ar fi obligat să și le reprime. El va ceda în fața acestora cu atât mai ușor cu cât (mulțimea fiind anonimă și ca atare, iresponsabilă) sentimentul responsabilității, care îi înfrânează totdeauna pe indivizi, ar dispărea în întregime. Prin urmare, este suficient să spunem că individul din mulțime se află plasat în niște condiții care îi permit să-și relaxeze reprimarea tendințelor sale inconștiente.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.

Citate similare

Sigmund Freud

Când o mulțime de oameni dorește cu pasiune un lucru, nu-l dorește niciodată mult timp, fiind incapabilă de o voință perseverentă. Nu suportă nici o clipă de răgaz între dorință și realizarea acesteia. Mulțimea încearcă sentimentul atotputerniciei; pentru individul făcând parte dintr-o mulțime, noțiunea imposibilului nu există.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Caracteristicile în aparență noi pe care individul le manifestă în cadrul mulțimii nu reprezintă de fapt decât manifestări ale inconștientului în care se află înmagazinați germenii a tot ce există mai rău în sufletul omenesc; dacă vocea conștiinței încetează sau dacă sentimentul responsabilității dispare în aceste circumstanțe – iată un fapt pe care nu ne este greu -l înțelegem.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Gustave Le Bon

Influența unei sugestii îl va lansa pe individul din mulțime cu o irezistibilă impetuozitate către îndeplinirea unor anumite acte; impetuozitatea este și mai irezistibilă în cazul mulțimilor decât la subiectul hipnotizat, deoarece sugestia, fiind aceeași pentru toți indivizii, se amplifică, devenind reciprocă.

în Psihologia mulțimilor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "The Crowd Paperback" de Gustave Le Bon este disponibilă pentru comandă online la 45.99 lei.
Sigmund Freud

Deoarece indivizii făcând parte dintr-o mulțime sunt dizolvați într-o unitate, trebuie prin urmare să existe ceva care să-i atașeze unii de alții și e posibil ca acest ceva fie tocmai elementul care caracterizează mulțimea.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Mulțimea este extraordinar de influențabilă și de credulă, este lipsită de simț critic, pentru ea nu există neverosimil. Gândește prin imagini care se cheamă unele pe altele pentru a susține asocierea, ca în stările în care individul dă curs liber imaginației, fără ca vreo instanță rațională intervină pentru a judeca gradul de verosimitate al acestor imagini. Sentimentele mulțimii sunt totdeauna foarte simple și foarte exaltate. Tot astfel, mulțimea nu cunoaște nici îndoială, nici incertitudine.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Patologia ne aduce la cunoștință o mulțime de stări în care delimitarea eului de lumea exterioară devine incertă, granițele dintre ele fiind într-adevăr greu de trasat; în anumite cazuri, părțile din propriul nostru corp și chiar elemente din propria noastră viață psihică, percepții, gânduri, sentimente, ne apar ca străine, părând nu mai facă parte din eu; în alte cazuri se atribuie lumii exterioare ceea ce în mod vădit a fost generat de către eu și ar trebui fie recunoscut de dânsul. Așadar, însuși sentimentul eului e supus unor alterări, limitele sale nefiind constante.

în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Este dificil de redat, într-o manieră transparentă, pentru cititor, prin expunerea unei psihanalize care trece prin diferitele straturi suprapuse pe care le parcurge tratamentul, structura atât de complicată a unui caz grav, recunoscută sau bănuită prin analiză. Această sarcină devine dificilă datorită rezistenței bolnavilor, cât și a modurilor în care se manifestă bolile. În plus, trebuie recunoscut faptul că o nevroză obsesională nu este ușor de înțeles, fiind mai dificilă decât un caz de isterie, de exemplu.

în Omul cu șobolani
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Cât despre trebuințele religioase, legătura lor cu starea infantilă de dependență totală, ca și cu nostalgia față de tată pe care o suscită această stare, mi se pare incontestabilă, cu atât mai mult cu cât sentimentul cu pricina nu se datorează pur și simplu unei supraviețuiri a trebuințelor infantile, ci este susținut în permanență de angoasa pe care o resimte omul în fața puterii preponderente a destinului.

în Angoasă în civilizație
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Gustave Le Bon

Mulțimile, contrar indivizilor care le compun, nu au capacitatea unei judecăți critice. Individul din cadrul unei mulțimi nu mai este el însuși, ci un automat pe care propria sa voință nu-l mai poate dirija. În momentul în care face parte dintr-o mulțime, un individ, chiar dacă este o persoană foarte cultivată, își pierde capacitatea de a judeca critic și se comportă în mod afectiv, având chiar manifestări primitive și barbare. În consecință, judecățile morale ale unei mase sunt independente de originea sau intelectul indivizilor care le compun.

în Psihologia mulțimilor
Adăugat de Simona EnacheSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
etică
Etica constă în întregime mai întâi din îndemnuri împotriva nestăpânirii poftelor și patimilor, apoi din recomandarea regulilor de viață. Este fără de seamăn demnitatea ei, fără de seamăn folosința ei care se întinde tot atât cât viața omului, căci nimeni într-ale sale sau în viața publică, în timpul liber sau în treburi, în pace sau în război, în mulțime sau singur, n-ar putea săvârși ceva bun decât sub îndrumarea acesteia.

definiție de
Adăugat de Lucian VeleaSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Gustave Le Bon

În cazul unei mulțimi, orice sentiment, orice act este contagios, și contagios în așa măsură încât individul sacrifică foarte ușor interesul său personal în favoarea interesului colectiv. Aceasta este o aptiudine contrarie naturii sale, de care omul nu devine capabil decât atunci când face parte dintr-o mulțime.

în Psihologia mulțimilor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Dacă vrem ne facem o idee exactă asupra moralității maselor, trebuie luăm în considerație faptul că la indivizii adunați în mulțime toate inhibițiile individuale dispar, în timp ce instinctele crude, brutale, destructive, supraviețuitoare ale unor epoci primitive, care dorm în adâncul fiecăruia, sunt brusc trezite.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Investigațiile psihanalitice au arătat clar interdicții provenind din conștiința morală împiedică individul să fructifice fericita modificare externă. Dar este o sarcină mult mai dificilă aflăm care este natura și originea acestor tendințe justițiare și punitive care se manifestă, spre surpriza noastră, acolo unde ne-am aștepta mai puțin.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Civilizația trebuie, prin urmare, apărată împotriva individului, iar organizarea, instituțiile și legile sale trebuie puse în serviciul acelei misiuni; toate acestea nu au drept singur scop instituirea unei anumite repartiții a bunurilor, ci și scopul de a o menține ca atare, împotriva pornirilor ostile ale oamenilor, trebuind fie apărat tot ceea ce slujește la dominarea naturii și la producerea de bunuri.

în Viitorul unei iluzii
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Mulțimea este impulsivă, mobilă și iritabilă. Ea se lasă condusă aproape în exclusivitate de inconștient. Impulsiunile de care ea ascultă pot, după împrejurări, fie nobile sau crude, eroice sau lașe, însă acestea sunt întotdeauna atât de imperioase încât însuși interesul consevării se șterge în fața lor. Nimic nu este premeditat în această mulțime.

în Psihologia colectivă și analiza eului
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

La omul de geniu această nebunie se manifestă însă ca o atitudine creatoare, după cum susține teoria creației artistice. Este și cazul lui Eminescu care, se știe, a acționat întotdeauna împotriva propriilor sale nevoi sau instincte (fie biologice, fie sociale). Mărturia sa legată de poemul Luceafărul este concludentă în sensul în care Eminescu însuși avea conștiința genialității sale, dar, influențat de lecturile din Schopenhauer, era convins și de neputința sa de a fi fericit. În opoziție cu individul de geniu, condamnat la singurătate și nefericire, poetul credea cel care acționează în favoarea instinctelor sale (Cătălin, de pildă) este automat fericit, fiind lipsit de orice conflict sau dezechilibru interior.

citat din
Adăugat de MicheleflowerbombSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Cruciada copiilor" de Florina Ilis este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -24.95- 17.99 lei.
Sigmund Freud

La începuturile tabu-ului încă nu exista o seaprație între sacru și necurat. Chiar de aceea lipsea îndeosebi orice noțiune care să poată fi luată vreodată în sensul opus. Animalul, omul, așezarea umană atinse de tabu sunt demonice, nu sacre și prin urmare, nici necurate în sensul căpătat mai târziu. Tocmai acestei semnificații de demonic, încă indiferentă, având o poziție intermediară, cu care nu este permisă intrarea în contact, i se potrivește mai bine termenul tabu, deoarece reliefează o caracteristică rămasă în cele din urmă pentru totdeauna comună sacrului și necuratului: teama de a le atinge. Dar această suprapunere persistentă a unor caracteristici importante evidențiază în același timp faptul că între cele două domenii a existat o concordanță originară, care mai întâi s-a diferențiat datorită unor condiții noi și care, în final, s-a dezvoltat în elemente contrare.

în Totem și Tabu
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Gustave Le Bon

Individul din mulțime nu mai este conștient de actele sale. În cazul acestuia, ca și la un hipnotizat, în timp ce anumite facultăți mentale sunt desființate, altele pot fi aduse într-un grad de exaltare extremă.

în Psihologia mulțimilor
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Goethe

Tot ce ne înconjoară este ori un element în care trăim, ori o unealtă de care ne slujim. Cu cât ne oprim mai mult la ele, cu cât suntem mai atenți asupra lor și le prețuim mai mult, cu atât slăbește în noi sentimentul valorii proprii și sentimentul sociabilității. Oamenii care se ocupă prea mult de grădini, clădiri, haine, podoabe sau alte bunuri sunt mai puțin sociabili și mai puțin plăcuți; ei îi pierd din vedere pe oameni, pe care nu-i ușor să-i bucuri și să-i aduni la un loc. Nu vedem acest lucru și în teatru? Un actor bun ne face uităm repede sărăcia decorurilor și, dimpotrivă, un teatru cu cât e mai frumos cu atât ne face ne simțim mai tare lipsa unor actori de valoare.

în Anii de ucenicie ai lui Wilhelm Meister
Adăugat de Jenica Ramona NituSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
în alte limbiTextul original este scris în limba germană. Dacă îl găsești, îl poți adăuga la De.Citatepedia.net. Dacă există deja, ne poți semnala pagina, ca să creăm legătura.
Osho

În general, oamenii nu caută să-și eleveze conștiința. Dimpotrivă, ei trăiesc prin mintea colectivă a societății, prin psihologia maselor, urmând orbește mulțimea din jurul lor. Conștiința este un fenomen individual - pe care trebuie -l creezi singur. Societatea nu te poate ajuta; dimpotrivă, ea te va împiedica în toate modurile posibile devii cât mai conștient. Societatea nu are nevoie de oameni rebeli, ci de roboți care să respecte status-quo-ul, stabilimentul, biserica, statul. O ființă rebelă este periculoasă, deoarece ea nu va accepta nimic care i se impune din exterior, nimic care este în contradicție cu trăirea ei interioară - și va crea această revoluție interioară și în ceilalți.

în Dhammapada
Adăugat de Adriana Georgiana GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "The Colors of Your Life: A Meditative and Transformative Coloring Book Paperback" de Osho este disponibilă pentru comandă online cu o considerabilă reducere de preț, la -53.99- 32.99 lei.

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook