Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Sigmund Freud

În cazul în care persoana străină joacă încă un anumit rol, independent însă de o comparație directă cu propriul eu, diferența dintre consumurile de investire – sursa plăcerii – este produsă de influențele extern, pe care le desemnăm sintetic prin cuvântul "situație". De aceea, acest tip de comic se numește "comic de situație".

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Pachet Opere Esentiale Sigmund Freud 11 volume" de Sigmund Freud este disponibilă pentru comandă online cu o mare reducere de preț, la -499.00- 299.99 lei.

Citate similare

Sigmund Freud

Sursa plăcerii produsă de cuvântul de spirit trebuie situată în inconștient; nu același lucru poate fi susținut și despre comic. Sursa plăcerii comice constă mai curând, așa cum arată toate analizele de până acum, în compararea a două consumuri psihice, care țin amândouă de preconștient. Așadar, cuvântul de spirit și comicul se deosebesc în primul rând prin localizarea psihică. Cuvântul de spirit este o contribuție adusă comicului din domeniul inconștientului.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Mijlocul principal de a-l face pe altul să fie comic este punerea lui în situații în care, dată fiind dependența omului de circumstanțele exterioare și în special de cele sociale, el devine comic independent de însușirile sale personale. Deci, este vorba de utilizarea comicului de situație.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Se poate considera că raportul dintre comic și cuvântul de spirit constă tocmai în acțiunea spiritului asupra persoanei a treia, conform mecanismului plăcerii comice. Dar nici vorbă de așa ceva: interferența cu comicul nu este valabilă pentru toate spiritele, nici măcar pentru majoritatea lor; de cele mai multe ori, cuvântul de spirit poate fi clar deosebit de comic. Ori de câte ori cuvântul de spirit nu ia forma nonsensului, deci, în cazul spiritelor aluzive și cu două înțelesuri, nu constatăm la ascultător ceva asemănător efectului comic.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

În cazul imitației, sursa plăcerii comice este comicul de așteptare și nu comicul de situație.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Există și mijloace pentru a face ca cineva să fie comic; aceste mijloace, care merită o atenție deosebită, ne dezvăluie în parte și noi izvoare ale plăcerii comice. Aici trebuie inclusă și imitația, care oferă spectatorului o plăcere deosebită, chiar dacă obiectul ei devine comic independent de orice exagerare caricaturală.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Nonsensul și prostia, care au adesea un efect comic, nu sunt resimțite în toate cazurile ca fiind comice (ca și caracterele care odată ne provoacă râsul, în timp ce altădată disprețul sau ura). Acest fapt nu arată decât că efectul comic depinde și de alte condiții, nu numai de comparație.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Cuvântul de spirit poate redeschide uneori izvoarele comicului, care au devenit inaccesibile și adesea, comicul servește drept fațadă pentru cuvântul de spirit, înlocuind plăcerea preliminară produsă prin tehnica proprie cuvântului de spirit. Toate acestea ne arată că relațiile dintre comic și cuvântul de spirit nu sunt deloc simple.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Prin neîndeplinirea condițiilor esențiale, cuvântul de spirit, ghicitoarea și alte producții care prin ele înseși nu pot avea un efect comic, devin surse ale plăcerii comice.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Mulți autori nu acceptă o distincție netă între cuvântul de spirit și comic, nici în plan conceptual, nici în plan practic. Acești autori definesc cuvântul de spirit ca un "comic de limbaj". Pentru a verifica această opinie, vom compara câte un exemplu de comic intenționat și de comic neintenționat al limbajului, cu exemple de vorbe de duh. Vorbirea comică nu se poate distinge fără dificultate de vorbirea spirituală.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Efectul comic depinde de diferența dintre cele două consumuri de investire – consum prin sim-patie și consum al propriului eu – indiferent cui îi este favorabilă diferența. Această ciudățenie care derutează judecata dispare de îndată ce ne amintim că sensul dezvoltării noastre spre o treaptă de cultură superioară constă în limitarea activității musculare și în sporirea activității mentale. Prin augmentarea consumului cerebral obținem o diminuare a consumului de mișcare pentru respectiva performanță, strădanie al cărei succes în planul culturii este atestat de mașinăriile noastre.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Afectele, dispoziția și atitudinea individului ne arată, prin rolul pe care-l joacă în fiecare caz în parte, că nu există un comic absolut decât ca excepție și că efectul comic se naște sau dispare în funcție de punctul de vedere al spectatorului.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Contrastul care ne oferă prin intermediul sim-patiei diferența comică se produce între interesul deosebit manifestat pentru respectiva activitate psihică înaintea perturbării și interesul minim care i se arată după intervenția perturbării. Persoana la care constatăm această diferență ni se pare comică datorită inferiorității; însă ea este inferioară în raport cu eul ei anterior și nu în comparație cu noi, căci știm că în aceeași situație nu ne-am fi putut nici noi comporta altfel. Totuși, să notăm că această inferioritate umană devine comică doar prin sim-patie, deci la alți oameni, în timp ce dacă ne-am afla noi înșine într-o astfel de încurcătură, nu am avea decât sentimente penibile. Probabil că doar certitudinea că nu riscăm să ajungem într-o asemenea situație delicată ne permite să vedem o sursă de plăcere în diferența dintre cele două investiri succesive, diferență obținută prin compararea lor.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Ca prototip al genului comic, putem considera nonsensul comic așa cum este produs de candidații care se prezintă nepregătiți la un examen; mult mai dificil este însă să găsim un exemplu simplu privitor la trăsăturile de caracter.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Sursa plăcerii comice, faptul că provine din compararea altei persoane cu propriul eu, din diferența dintre consumul prin sim-patie și consumul propriu, este probabil cea mai importantă din punct de vedere genetic.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Activarea unor afecte neplăcute constituie obstacolul cel mai serios în calea efectului comic. De îndată ce mișcarea inadecvată scopului produce pagube, prostia aduce necazuri, iar dezamăgirea provoacă sentimente negative, posibilitatea efectului comic fiind astfel anulată, cel puțin pentru persoana afectată direct sau indirect de aceste consecințe neplăcute; în schimb, o altă persoană, neimplicată în nici un fel în situația dată, arată prin comportamentul său că în acest caz sunt întrunite toate condițiile necesare efectului comic. Dar umorul este tocmai un mijloc de a obține plăcere în pofida afectelor negative care ar fi trebuit să o anuleze; el înlocuiește dezvoltarea acestor afecte.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Caracterul comic al comparației este indiscutabil atunci când crește diferența de nivel a consumului de abstractizare dintre cei doi termeni ai comparației, când ceva serios și necunoscut, în special de natură intelectuală sau morală, este pus în paralel cu ceva banal și vulgar. Plăcerea ușurării travaliului intelectual și contribuția adusă de factorii ce condiționează mimica de reprezentare pot explica trecerea treptată, în cazul comparației, a plăcerii cu caracter general în plăcerea comică, trecere determinată de rapoturi cantitative.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Diferența care produce plăcere se poate obține și dintr-o singură parte: fie prin intermediul sim-patiei, fie din procesele ce se desfășoară în propriul eu. Aceasta dovedește că între sentimentul de superioritate și plăcerea comică nu există o legătură esențială. O comparație este însă necesară pentru nașterea unei asemenea plăceri, iar ea se realizează între două consumuri de investire ca se succed cu rapiditate și care privesc aceeași performanță; cele două consumuri sunt produse prin sim-patie sau le găsim, fără o astfel de raportare, în propriile noastre procese psihice.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Umorul este mai apropiat de comic decât cuvântul de spirit. Ca și comicul, umorul își are localizarea psihică în preconștient, în timp ce cuvântul de spirit este rezultatul compromisului dintre inconștient și preconștient. În schimb, umorul este caracterizat de acea particularitate pe care comicul și cuvântul de spirit o au în comun.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Respingerea obiecțiilor și explicarea contradicțiilor descoperite în definițiile comicului vor deveni posibile doar dacă admitem că plăcerea comică provine din diferența constatată prin comparație, dintre două consumuri psihice. Plăcerea comică și râsul, exteriorizarea ei, pot apărea doar când această diferență nu este utilizabilă în alt scop, devenind deci aptă pentru a fi descărcată. Dacă, de îndată ce constatăm diferența, îi dăm o altă utilizare, atunci nu obținem acel efect durabil de plăcere, ci cel mult un sentiment fugitiv de plăcere, lipsit de caracter comic.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie
Sigmund Freud

Specia comicului cea mai apropiată de cuvântul de spirit este naivul. De obicei, naivitatea, ca și comicul, este descoperită, spre deosebire de cuvântul de spirit, care este produs; mai mult, naivul nu poate fi niciodată produs, în timp ce în cazul comicului pur se poate vorbi de un comic intenționat, de o creare a comicului.

în Eseuri de psihanaliză aplicată
Adăugat de Cornelia GeorgescuSemnalează o problemă/completareCitate similare
Comentează! | Votează! | Copiază!

Distribuie

Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Fani pe Facebook