Nu vă temeți de boli. Bolile înseamnă încă viață.
aforism de Valeriu Butulescu din Noroi aurifer (2010)
Adăugat de Simona Enache
Votează! | Copiază!
Este disponibilă și traducerea în esperanto.
40 de aforiști reuniți într-o colecție memorabilă
Vezi detalii despre o antologie de referință!
Vezi aforisme despre medicină, aforisme despre boală, aforisme despre viață, citate de Valeriu Butulescu despre viață sau aforisme despre frică
1 Jack Spintecătorul [din public] a spus pe 13 septembrie 2010: |
De obicei, boala precede moartea. Așadar, mă tem de boală, ca și tine, de altfel. |
2 daniel stanciu [din public] a spus pe 22 august 2012: |
Boala, fie si una curabila si putin dureroasa, e un vanticel de toamna care smulge din garderoba eului mastile cu care ne afisam in public si pe care le numim cu aplomb "caracter". Boala ne lasa goi in fatza celorlalti (nu doar a doftorilor care ne ciocanesc, ne ausculta si ne cer bani pentru). Asa ca, daca mai ai o coaja (o firmitura, un firicel) de bun simt, teme-te de boli, asa cum o baba de 2 chintale ar trebui sa se jeneze de un numar personal de strip-tease! |
3 M. Arin [din public] a spus pe 23 august 2012: |
Cred că ideea era "mai bine golan decât comunist". Mai bine bolnav decât mort. |
4 daniel stanciu [din public] a spus pe 23 august 2012: |
Depinde de boala, Marin. Sunt maladii care iti reduc drastic pofta de viata. Un cancer in faza terminala il poate transforma chiar si pe insul cel mai placid intr-un autostopist nerabdator catre lumea de dincolo: Inger, drac, sofer de dric/ Ia-ma nene"! cand iti zic! |
5 daniel stanciu [din public] a spus pe 23 august 2012: |
Autorul ne explica de ce sa nu ne temem de boli (previzibil si prea putin rizibil), eu procedez invers (se putea altfel!), precizand un motiv (mai putin vizibil si de asemenea putin rizibil) in favoarea fricii de morburi, maladii, afectiuni si alte disfunctii reale si imaginare. |
6 M. Arin [din public] a spus pe 24 august 2012: |
Bolile sunt incomode pentru individ, dar benefice pentru specie. După fiecare epidemie supraviețuitorii sunt mai rezistenți. Boala și suferința sunt pârghii ale progresului |
7 daniel stanciu [din public] a spus pe 24 august 2012: |
Nostim punct de vedere! Bolile si suferintele sunt factori de "progres". Poate ca sunt mecanisme de selectie naturala si implicit de evolutie, dar in niciun caz de progres (o fi progresnd medicina care incearca sa le vina de hac, nu specia). Progresul e o forma de evolutie, insa nu de natura biologica. Argumentatia dvs. cu stridente ecouri darwiniste vizeaza in mod evident acest tip de evolutie. Fireste sunt unii, care se declara "crestini" si care vad in suferinta o cale de elevatie spirituala. Cine vrea domiciliu permanent in cer, trebuie sa plateasca prin rastignirea ego-ului propriu (suprema suferinta). Cioran, un anticrestin feroce vorbeste si el despre virtutile izbavitoare ale suferintei asumate, indurate in mod voluntar. El pretinde ca durerile fizice si chinurile sufletesti sunt cele care desteapta in noi somnoroasa constiinta, anesteziata de societate prin intermediul unor contrangeri artificiale botezate legi si precepte morale. Daca la Cioran suferinta ne reda noua insine, pentru Isus cazna voluntara este sacrificiala, este un mijloc prin care renuntam la sine si ne daruim (sau impartasim) celorlalti. Personal nu agreez acest masochism bucolic, idealizant. In majoritatea covasitoare a cazurilor boala (cea grava, "serioasa") ii indobitoceste pe semenii nostrii, ii invenineaza, ii acreste, si le amplifica egoismul. "De ce mi se intampla tocmai MIE?" (EU care stiu 4 limbi straine, si nu de metresa, care am citit Biblia din scoarta in scoarta, care am dat o mica avere zdretarosilor si care am pupat icoanele pana am facut basici pe organul vorbirii?). Se va spune: bolile ca avertismente ale mortii il apropie de credinciosul ratacit sau superficial de Dumnezeu. Cand e pe patul de suferinta, omul isi descopera resurse nebanuite de credinta, care ii permit sa recite Tatal nostru de o mie de ori pe zi. Dar este asta o apropiere reala de bunul Dumnezeu? Sau e mai curand o manevra interesata, ipocrtita, dictata de ratiuni strict biologice? Boala ar trebui sa fie un prilej de bucurie pentru crestin fiindca e o anticamera a mortii si implicit a invierii promise. |
8 M. Arin [din public] a spus pe 24 august 2012: |
Speciile pot progresa biologic, Dacă termenul progres nu place, putem să-i spunem evoluție. Miliardele de microbi și alți factori patogeni, omorând milioane de indivizi, au întărit extraordinar sistemul imunologic al speciei. Iar durerea, foamea, setea, răul de înălțime, frica (componente ale suferinței) sunt factori decisivi ai instinctului de autoconservare. Dacă n-am percepe dureros foamea și setea n-am mai căuta nici hrană, nici apă. Am muri ca niște fraieri, nealimentați, (pana prostului) periclitând grav continuitatea speciei. Dacă n-am resimți dureros lama cuțitului, flacăra, împunsătura acului, ne-am automutila fără să ne dăm seama. De aceea socotesc că boala și durerea au roluri bine determinate în natură. Cât privește învierea, priviți-o cu maximă prudență, ca pe orice promisiune electorală. Deocamdată, în mod dovedit, nimeni nu a înviat, deși se moare pe bandă rulantă. Și, paradoxal, se moare tot pentru binele speciei. |
9 Homo Novus [din public] a spus pe 24 august 2012: |
Durerea, foamea, setea etc. nu sunt boli, ci mecanisme de atenționare cu privire la anumite situații care pot amenința sănătatea organismului. Setea previne dezhidratarea, frica te oprește de la a te aventura în mijlocul unei găști de câini maidanezi flămânzi ce zburdă liberi pe câmpiile gri ale României ș.a.m.d. Cu toate că bolile te țin în viață, s-ar putea ca acestea să nu îți permită să trăiești. Și, cum omul este un animal înzestrat cu conștiință de sine, simplul fapt că acesta ia cunoștință de starea precară în care se află poate cântări foarte mult la agravarea stării globale a organismului acestuia. |
10 Betty Marcovici [utilizator înregistrat] a spus pe 24 august 2012: |
Din punct de vedere medical, sunt de acord cu dvs.însă ca om obișnuit nu sunt de acord, sănătatea umană este o sabie care trebuie să lupte permanent chiar până la sacrificiu împotriva bolii care este ca o vrajitorie care distruge viața. Ca medic lupt întotdeauna cu moartea pentru a câștiga viață pentru oamenii.Vă asigur că nu este o luptă cu fantasmele. |
11 daniel stanciu [din public] a spus pe 24 august 2012: |
Lui Marin 1)Aveti un dezvoltat simt al limbii romane. In opinia dvs. am putea vorbi despre "progresul" macacilor, al facocerilor sau al tucanilor. 2) "Poanta" cu invierea ca promisiune electorala ati mai folosit-o si cu alte ocazii. Sa fi fost acum vreo 3 ani (pe vremea cand Marinarul suprem repurta un succes la fel de rasunator precum cel de daunazi la un referendum de suspendare a permisului de conducere a epavei numita ROMANIA)? Oricum, pentru o gluma atat de perisabila socot ca ati depasit termenul de valabilitate. Se impune sa va schimbati repertoriul burlesc. |
12 M. Arin [din public] a spus pe 25 august 2012: |
Dlui Daniel Stanciu: 1. Dicționarul Explicativ ne spune despre progres, ca primă opțiune: "Dezvoltare, în linie ascendentă, de la simplu la complex, de la inferior la superior; mers înainte, EVOLUȚIE". Dar, dacă vorbim în termenii darwinismului, e preferabil să spunem, în cazul macacilor, evoluție și nu progres. Dacă, totuși, vă veți dresa macacul, inițiindu-l în știința comentariilor, putem vorbi și de progres. Progresul este un proces evolutiv conștient, deliberat. Dar nici evoluția nu este ceva absolut spontan și accidental. Putem spune că hominizii au evoluat (trecând la mersul biped), în vreme ce homo sapiens a progresat, (inventând roata și descoperind focul). 2. Orice religie conține o ideologie și se manifestă ca un partid politic. Oferta electorală a lui Iisus e ultrapopulistă. Mântuire (exonerara oricărei răspunderi) și înviere obligatorie, dacă adeptul manifestă o minimală căință. "Poanta" nu e "atât de perisabilă" dacă n-ați uitat-o, deși ați citit-o "acum vreo 3 ani" 3. Cât privește "epava numită România", vă reamintesc respectuos că e nava amiral a Dv, locuiți, trăiți, navigați și comentați, uneori surprinzător de inteligent, la bordul acestei "epave" care, culmea, este chiar patria Dv., dar și a mea. |
13 M.Arinică [din public] a spus pe 25 august 2012: |
D-lui Homo Novus: Evident, foamea, setea și frigul nu sunt boli. Sunt însă, indiscutabil, stări de disconfort, care, printre altele determină SUFERINȚA umană. Suferința, atât de blamată și înfierată politic, este un factor motor esențial, POZITIV, atât pentru individ, cât și pentru specie. Ceea ce ni se pare irațional conține foarte multă rațiune. Dumnezeu a avut un plan bine stabilit, când a născocit atâtea soiuri de microbi. Pentru noi i-a creat. Să ne omoare și să ne întărească. Frica, aveți dreptate, ne împiedică să ne aventurăm singuri, printre haitele de useliști flămânzi. Potăile portocalii, deja sătule, nu mai trezesc aceeași teamă. |
Unele dintre comentariile pe care le-ați adăugat în ultima lună au fost eliminate, nerespectând Regulamentul. Pentru a evita o suspendare a dreptului de a scrie comentarii, este recomandat să respectați regulile și să nu vă angrenați în certuri sau alte discuții care derapează.