Adaugă un citat | Citate la întâmplare | Votează! | Votate recent | Adăugate recent | Comentarii recente | Top general

Manifest pentru sănătatea Pământului

Aproape am ajuns să ne mândrim
Că mai rapid în acest veac se moare,
Că noi ne-mbolnăvim și suferim
De boala bolilor fără scăpare.

Stupizi actori ai tragicului rol,
Mai și avem puterea inumană
De a vorbi despre acestă rană
Ce va lăsa pământul strep și gol.

Noi suntem fiii veacului bolnav,
Noi suntem canceroșii de elită.
Nu ne mai vindecăm cu niciun praf,
Bieți iovi pe o planetă părăsită.

Și mai avem și straniul obicei
De-a spune, și-n piept a ne și bate
Că moartea ne-a făcut averea ei
Vânzând înstrăinata sănătate.

Și chiar acum, când eu acestea scriu,
Când vă vorbesc plângând la fiecare,
Pentru un om sub cer e prea târziu...
Un om măcar ireversibil moare.

Oameni politici încă sănătoși,
Bărbați puternici situați la cârmă,
Priviți acest pământ de canceroși!
Uitați-vă voi înșivă în urmă!

De nu cumva sunteți și voi pândiți
Și de sfârșitul nu vă e departe,
De nu v-a pus în drum ca să-i stârniți
Ogoare de cenușă muma moarte.

Și dacă vă convingeți că-i real,
Că omul hăituit de moarte este,
Că zeul lumii cade de pe cal
Străpuns ca de leucemii celeste,

Dacă nevasta unuia stă sub
Puterea bolii mari ca într-o cușcă,
Dacă e cancer într-al lumii trup
Și-n nervii ei miros de praf de pușcă,

De ce luptați cu armele de foc
Și-ați dus mortea la perfecțiune?
De ce nu puneți banii la un loc
Pentru aflarea leacurilor bune?

Ca nu atât un ne-nsemnat câștig
Al vreunui doctor să ne enerveze,
Ci banii dați pe moarte și pe frig
Să pună omenirea-n paranteze.

Nu-i numărați ilustrului chirurg
Banii luați pe grave operații
Dacă nu știți și banii care curg
Ca să distrugă rase, neamuri, nații!

Mătușa mea face economii
La gaz, lumină și ades la carne
Fără a-nțelege și a ști
Că-n spate omenirea-i pune coarne.

Degeaba sunt chemați marii sărmani
Cureaua să o strângă cu credință,
Când voi zvârliți fără vreo trebuință
Sudoarea lor și-a sutelor de ani.

Ne mor părinți de cancer și ne mor
Copii și frați, și cunoscuți și rude
Nimic n-amână ora morții lor,
Urechea cerului nu-i mai aude.

Am merita și noi să mai trăim.
Dați banii noștri pentru sănătate,
Că astăzi am ajuns să ne mândrim
Cu boala nostră, prima între toate.

Vrem viață pentru cei ce i-am născut.
Vrem viață pentru noi, aflați în viață,
Că moartea chiar în noi lucrează mut
Acum, când noi vorbim despre viață.

Vrem să trăim! Putem să dăm și șperț
Pentru măcar un an de sănătate.
Opriți vă implorăm acest comerț
De moarte și de tot ce nu se poate.

Oameni politici, bunii noștri frați,
Noi v-am cedat și ranguri și proporții.
Dar nu putem continua.
Stopați această competiție a morții...

poezie celebră de
Adăugat de Patrascu IonutSemnalează o problemă/completareCitate similare
Votează! | Copiază!

Distribuie
cumpărăturiCartea "Iubiti-va pe tunuri" de Adrian Păunescu este disponibilă pentru comandă online cu preț redus, la doar -19.17- 10.99 lei.

 

1
ioan oltean dedolj [din public] a spus pe 22 iunie 2010:
un eminescu al veacului nostru acest martir al neamului va trai in eternitate
2
Ionescu [din public] a spus pe 9 noiembrie 2010:
Degeaba sânt chemați marii sărmani
Cureaua să o strângă cu credință,
Când voi zvârliți fără vreo trebuință
Sudoarea lor și-a sutelor de ani.

Mai actual ca niciodata!
3
daniel stanciu [din public] a spus pe 9 noiembrie 2010:
martir e o persoana care moare (sau sufera privatiuni ingrozitoare) pentru credinta sau convingerile sale. D-l Paunescu nu a fost un martir. nici Eminescu nu a fost. comparatia cu Eminescu este insa o impietate literara. lirica eminesciana e diferita prin tematica (e preponderent de dragoste "ranita", de amor neimplinit)si mai ales prin valoare literara. in timp ce Eminescu a scris cu truda poeme de meditatie filosofica, Paunescu a compus cu o usurintza impresionanta("pe banda rulanta") manifeste sociale. Paunescu a avut o "expunere publica" net superioara lui Eminescu. solitudinea eminesciana pare mai poetica decat baia de multime pe care o facea Paunescu in cenaclul Flacara. Se spune: Eminescu si Paunescu sunt "iubiti" de cititori. iubirea de Eminescu a durat ceva timp (si s-a amplificat dupa moartea lui). sa vedem cat va dura sentimentul acesta pentru Paunescu. desigur iubirea e un criteriu valoric discutabil al operelor poetice. nu si cand cei doi sunt campioni ai ei. eminescu- iubirea de femeie; paunescu -dragostea de tzara.
4
Silvia Velea [utilizator înregistrat] a spus pe 9 noiembrie 2010:
Și Cranach picta cu o iuțeală impresionantă, ceea ce i-a atras și supranumele de "pictor celerrimus". Însă dincolo de această calitate de natură tehnică, creația sa este caracterizată de o unitate profundă. Nu îl compar pe Păunescu cu nimeni, nici nu cred că e relevantă vreo comparație între poeți. Am citit la Păunescu poezii de o mare frumusețe și sensibilitate, am citit manifeste sociale mișcătoare, am citit și poezii fără ecou sau fără substanță poetică. Dar este un poet adevărat, cu bune și cu rele, care a lăsat în urmă o opera în care fiecare poate găsi ceva folositor pentru spiritul său.
5
daniel stanciu [din public] a spus pe 9 noiembrie 2010:
daca scrii la repezeala, e clar ca nu scrii "pentru eternitate". cand vrei sa scrii "pt eternitate" trebuie sa cantaresti post-hoc ce ai scris in focul inspiratiei. fiecare cuvant trebuie "recitit" (sau recitat) si tratat cu veneratie. altfel, te comporti ca un jurnalist nimerit din greseala in tagma scriitorilor. comparatii se pot face, "clasamente" nu.

e foarte mult "balast" in poezia lui Paunescu. E ca si cum a contruit o catedrala, dar a uitat sa faca retusurile obligatorii (indepartarea resturilor). Poetul ne invita in lacasul de cult printre galeti cu var, buburuze de mortar, coji de paine si coifuri de zidar.
6
Silvia Velea [utilizator înregistrat] a spus pe 9 noiembrie 2010:
Personal, mi se pare o prostie să vrei să scrii "pentru eternitate". Ce este eternitatea pentru care scrii? A, dacă opera ta are succes peste timp, minunat, dar tu nu ai de unde să știi dacă acest lucru se întâmplă și nu tu îl poți stabili, fiindcă vei fi judecat de o lume în schimbare. Ca scriitor, scrii ce simți, ce crezi, ești mărturia timpului tău și a vieții tale. Nici clasamente, nici comparații. Bun sau rău, ești unic.

E și balast în poezia lui Păunescu, el a trăit cu manuscrisele la vedere.
7
daniel stanciu [din public] a spus pe 9 noiembrie 2010:
eternitatea scriitoriceasca e cititorul care te lectureaza dupa ce ai murit (la 3 ani sau 20 de ani distantza). daca nu scrii si pt el, repet, faci gazetarie. lumea se achimba e adevarat. eternul uman, nu. daca ai sansa sa-l imortalizezi" in opera ai putea fi "putin" nemuritor. nu toate "feliile de viatza" sunt instantanee ale eternului uman.

comparatii se fac, omul e o vietate care compara, si se defineste tot timpul prin comparatii.
8
Silvia Velea [utilizator înregistrat] a spus pe 9 noiembrie 2010:
Azi te pot lectura 1000 de oameni, probabil pentru că se regăsesc în concepțiile tale, vibrează la același limbaj (apropo, câți se mai delectează cu graiul lui Dosoftei?), înțeleg tipul tău de sensibilitate etc. E posibil ca din "eternitatea de mâine" să te citească doar 3, care vor descoperi "eternul uman" din opera ta. Fiindcă și eternul ăsta suferă mutații de la o epocă la alta, își schimbă înfățișarea, chiar dacă pare aceeași Mărie cu altă pălărie. Dar trebuie să fii cu adevărat genial să o prezinți în hainele epocii tale și lumea de azi și de mâine să o vadă nud.

Sigur că se fac comparații, n-am spus că omul e perfect, dar comparațiile dezbină lumea, fiindcă creează etaloane de măsură, când, de fapt, lumea e un tot divers și armonios.
9
daniel stanciu [din public] a spus pe 10 noiembrie 2010:
etalonul de masura se foloseste in clasamente (in alcatuirea de scari valorice), nu in orice fel de comparatii. daca spun cioran seamana cu nietzsche ii compar, dar nu-i clasific. chiar si o comparatie cantitativista (si clasificatorie)de tip A este mai bun decat B intr-un domeniu poate fi justa. pot ierarhiza doi oameni de televiziune sau doi sportivi in functie de niste criterii de performanta asumate de acestia. posibil sa ii dezbin (indeosebi pe oamneii de televiziune). dar nu perturb in nici un fel ordinea lumii in care traiesc. dimpotriva particip la ea si ma armonizez cu ea.
10
daniel stanciu [din public] a spus pe 10 noiembrie 2010:
pai maria e cea care conteaza. palaria e detasabila. e o variabila care ii sporeste frumusetea sau i-o diminueaza in functie de moda epocii. in poezie elementul detasabil (inevlisul lingvistic) e mult mai important decat in proza. poetii traiesc mai intens si mor mai repede (in eternitatea scrritoriceasca).
11
Silvia Velea [utilizator înregistrat] a spus pe 10 noiembrie 2010:
Poți compara și clasifica lucrurile făcute și orânduite de oameni, nu pe cele făcute și orânduite de Dumnezeu. Poți compara două stiluri literare, temele filozofice, preocupările științifice etc aparținând unor oameni diferiți, dar nu poți compara oamenii între ei, așa cum e la fel de stupid să compari două animale, două plante, două haruri etc. Fiecare are rolul și locul lui sub soare, bine determinat, chiar dacă scapă puterii tale de înțelegere. X e mai talentat decât Y! X e mai frumos ca Y! Pe ce criterii? Nici zestrea genetică, nici vocația, nici talentul nu sunt lucruri orânduite de oameni. Da, poți spune că X e mai prolific ca Y. X a sărit în înălțime mai mult decât Y. X are audiență mai mare decât Y. Canoanele astea noi le-am stabilit. Dar nu judecăm oamenii, ci "jocul" lor. Dacă spui că X are audiență mai mare decât Y fiindcă X e mai talentat decât Y, deja ai tulburat ordinea lumii în care trăiești.
12
Daniel Stanciu [din public] a spus pe 10 noiembrie 2010:
asta daca accepti ca sunt ordonate de Dumnezeu. s-ar putea sa fie ordonate de om, prin intermediul unor conventii (nu prin "canoane" divine). ca atare, putem sa ne imaginam ca lumea (asa cum ni se infatiseaza noua) este rezultatul unor conventii. uita -te la strada, bunaoara. vezi indicatoare, marcaje, semafoare, portiuni destinate traficului rutier, altele celui pietonal etc.) pt. unul neinitiat in conventiile codului rutier, strada poate sa ii apara drept o "jungla". nu stiu daca Dumnezeu are vreun amestec in "ordinea" strazii. inclin sa cred ca nu. teoria ca totul este randuit de Dumnezeu e repet, un adevar de ordin spiritual. puten compara oamenii pe baza unor conventii (variabile in timp). ca nu avem criterii exacte, nu-i un impediment insurmontabil. viata insasi are un grad mare de imprecizie (neprevazut). sa spunem ca datoram totul lui Dumnezeu este uneori o lipsa de pietate. n-are rost sa-l "acuzam" pe Dumnezeu ca suntem romani, bugetari, cu burta de pinguin sau ghinionisti incurabili. in privintza comparatiei: nu de talent era vorba, ci de eficientza. daca un moderator TV are un rating mai mare decat altul si functioneaza intr-o televiziune privata, insemana ca primul este superior celui de-al doilea. Daca am accepta pe varianta ta n-am mai ordona nimic, din lipsa de criterii. omul este un actor social. e firesc sa-l judecam (in calitate precizata) dupa jocul sau. numai Dumnezeu (in ipoteza ca este o entitate dincolo de aceste majuscule) cunoaste exact intentiile celuilalt, si il judeca dupa ceea ce este, nu dupa ceea ce face.
13
Condorul [din public] a spus pe 10 noiembrie 2010:
Orice nas isi are NASUL.In sfarsit dl.Stanciu,„prolificul, de serviciu” a gasit o comentatoare la fel de...Prolifica. Succes!
14
Silvia Velea [utilizator înregistrat] a spus pe 10 noiembrie 2010:
Daniel, ultimul tău comentariu este cam dezlânat. N-am reușit să scot mai mult de două idei clare din el. Scrii pe repede înainte, fără să respecți bunul tău îndemn de mai sus: trebuie sa cantaresti post-hoc ce ai scris in focul inspiratiei. fiecare cuvant trebuie "recitit".

Prin urmare, exemplul cu strada este total neispirat și irelevant, firește că nu are nicio legătură cu Dumnezeu "orânduirea străzii". Simplist vorbind, cele orânduite de Dumnezeu sunt cele care nu pot fi orânduite de oameni, bunăoară fenomenele naturale, nașterea și moartea, creșterea și dezvoltarea, înflorirea, rodirea, iubirea etc. Nici nu am spus că totul este rânduit de Dumnezeu, dar dacă ești dispus să-l vezi pe Dumnezeu în semenul tău, atunci îl vezi pe Dumnezeu și în lucrarea mâinilor lui. Depinde cât de receptiv ești.

Ești ceea ce ești, ești ceea ce permiți să fii, ești ceea ce gândești că ești. Dumnezeu nu e responsabil pentru nimic din viața ta. Ești consecința propriilor alegeri. Dumnezeu este reperul, nu cel care jalonează destinul tău.

Nu cred în superioritatea unui om asupra altuia. Eficiența este un criteriu de remunerare sau promovare într-un post superior (atenție! postul e superior, nu omul care îl ocupă). La urma urmei, și cel care este gunoier, și cel care este manager tot angajat este.

Sunt de acord, omul e un actor social și-l poți judeca după câte criterii vrei în această calitate. Dar cel mai adesea, noi îi smulgem masca și-l atacăm în natura lui umană, ceea ce e condamnabil.

În încheiere, nu știu ce e Dumnezeu, eu așa le spun sentimentelor înălțătoare pe care le trăiesc. Nu cred că există o entitate care îmi cunoaște intențiile și cu atât mai puțin care mă judecă, indiferent ce sunt sau ce fac. La asta mă descurc și singură.
15
daniel stanciu [din public] a spus pe 10 noiembrie 2010:
e o teorie misto (a lui Kant, un neamtz, prin urmare un om mai serios decat mine) cu privire la ordine. cica omul are o nevoie imperioasa de ordine si de aceea o proiecteaza in lume. lumea are niste uniformitati de manifestare, dar n-are ordine. cica spatiul si timpul sunt instrumente prin care organizam ceea ce percepem. legile asa zis obiective, nu sunt altceva decat niste categorii intelectuale aplicate la realitate. asa zisul lant cauzal nu e decat un mod prin care incercam sa legam realitatea ca sa nu ne scape intelectului nostru iubitor de ordine.
16
daniel stanciu [din public] a spus pe 10 noiembrie 2010:
mediul social este un univers construit prin conventii. in acest mediu traim si el ne este definitoriu. suntem ancorati si intr-o ordine naturala (cu un principiu ordonator pe care l-am putea numi, daca ne e frica de moarte sau daca ne iubim prea tare, Dumnezeu). Am vrut sa ilustrez ideea de conventie prin regulile rutiere. posibil sa nu fi fost un ex. elocvent. curcanii de strada nu ma inspira prea mult.
In societate individul e multiplicat de oglinzile in care se reflecta (ochii care il privesc). suprapunerea acestor imagini ale sale ii formeaza eul social. Paunescu are un eu social. el ni s-a aratat (si oferit) noua in primul rand ca scriitor. pe el il putem oglindi diferit, utilizand criterii subiective. n-avem cum sa ne dezbaram de subiectivitate. totul e sa nu pretindem ca ar fi aprecierile noastre ar fi altceva decat sunt (o masurare obiectiva si indiscutabila).
17
Silvia Velea [utilizator înregistrat] a spus pe 11 noiembrie 2010:
Sunt de acord cu aproape tot ceea ce spui, Daniel, în ultimul comentariu. Omul este o entitate socială și, ca entitate socială, mintea lui se aseamănă cu un glob de cristal în care se reflectă întreaga sa viață psihologică. Mintea acceptă un mod de existență și se agață cu tenacitate de el. Prin urmare, mintea nu este liberă, ea se mișcă doar în raza a ceea ce cunoaște. Mintea este cea care făurește timpul și spațiul. Kant are dreptate, el observă un fenomen care se manifestă.
Personalitatea este un balaur cu multe capete (eu-ri) și, în funcție de stimulii sociali, fiecare își ridică capul peste celelalte și ne domină temporar (gândurile, acțiunile, atitudinile, dorințele etc). Indiferent cum le-ar exprima filozofii, esența este aceeași.

Însă nu pentru asta am pledat eu. Mintea, oricât de sofisticată și autoamăgitoare devine, oricât de mult își rafinează straturile de percepție, poate fi surmontată. Dincolo de mintea omenească e Mintea lui Dumnezeu, e necunoscutul, e ceea ce se experimentează pentru prima dată, fără frică, fără prejudecăți, fără gânduri. E o stare pură de cunoaștere. Dacă n-aș fi trăit (rar de tot și întotdeauna pe neașteptate) astfel de momente, de experiențe pure, poate că n-aș fi crezut în existența lor. Numai că mintea, hrăpăreața, a vrut să-și însușească și această nouă experiență și a asimilat-o în globul ei de cristal, ofilind-o, contrafăcând-o. Minunat este că poți experimenta necunoscutul chiar și cu lucrurile pe care le "cunoști". E o redescoperire a lor, într-un sens mult mai înalt și mai înălțător. De aceea am spus că Dumnezeu se află peste tot, pentru că-l poți experimenta astfel în orice lucru mic, natural sau nenatural.

Cât despre poeți, e posibil ca parte din ideile lor să se desfășoare de pe ghemul minții, dar o altă parte, cu siguranță, pe măsura harului lor, vine din izvoare nebănuite nouă.
18
daniel stanciu [din public] a spus pe 11 noiembrie 2010:
cand imaginatia depaseste cadrele gandirii, avem senzatia ca nu stim de unde ne vin "ideile" sau alte ..."matrapazlacuri" lirice. putem avea chiar impresia unor experiente cu totul speciale (de natura mistica sau de o puritate sa-i zicem edenica- primordiala). daca incercam sa ne imaginam (sau sa "explicam") de unde primim aceste semnale sau vizite extra-mentale (tot mentale sunt dar din emisfera dreapta, non-rationala) fie plonjam in abisul inconstientului, fie ne catapultam in nu stiu ce empireu. mintea poetilor este un geoid interior cu emisfere inegale (dreapta- a imaginatiei e mai bombata decat stanga-a gandirii logice). E firesc ca in cazul lor stanga (ratiunea) sa nu stie (pana la capat) ce face dreapta (imaginatia). si nici nu trebuie sa fii poet. e suficient sa fii femeie, sau sa ai un creier "efeminat".
in calatoria asta interioara de la o emisfera cerebrala la alta realizata de obicei prin vehiculul lingvistic (prin cuvant) unii pot sa se intalneasca cu o "abur luminos". si cum suntem animale carora ne place sa lipim etichete, numim acesta exhalatie care apare la falia (scizura) dintre emisfere - Dumnezeu.
19
Silvia Velea [utilizator înregistrat] a spus pe 11 noiembrie 2010:
Ce pot să zic, nu mi-e străină nici teoria asta. Prin acest dialog nu facem decât să urcăm o scară spiralată, din ce în ce mai strâns răsucită, cu trepte din ce în ce mai ascuțite și abrupte, care oricum o să se înfunde în turnul minții. Perspectiva, de acolo, poate fi superbă, amețitoare, înălțătoare, dar tot nu ne vom fi apropiat de adevăr. Poate doar sărind de acolo...
20
Felix Moga [utilizator înregistrat] a spus pe 22 iunie 2011:
Acum multi ani in urma recitam poezia asta avand ca fundal sonor Concertul pentru pian si orchestra al lui Serghei Rahmaninov. Am invatat poezia direct din volumul cu acelasi nume. Versiunea prezentata in aceasta pagina are unele inexatitati, o spun cu regret si fara a lasa laoparte respectul pentru administratorii si realizatorii acestui sait. Asta strict legat de poezie. Comentariile care au fost generate aici si pe care le-am citit ma fac sa ma bucur ca am intrat si eu pe forumul asta.
21
Lucian Velea [webmaster] a spus pe 22 iunie 2011:
Citatepedia este un proiect realizat prin participare colectivă. Dacă observați inexactități, le puteți semnala concret.
22
Cornelia Rusu [din public] a spus pe 3 noiembrie 2014:
Este posibil sa avem traducerea in engleza?
23
BĂLAN MIHAI [din public] a spus pe 27 august 2018:
Chiar dacă a scris poezii pe "banda rulanta", Păunescu a scris superb datorită talentului cu care a fost înzestrat. Dacă a scris mult și repede nu înseamnă că a scris slab. Dimpotrivă. Și dacă se poate face o comparație între Păunescu și Eminescu,
Păunescu e mai bun.
24
Agamemnon [din public] a spus pe 27 august 2018:
"Păunescu e mai bun!"
Hodoronc, tronc!

Poezia nu e fotbal!
Steaua lui Becali e mai bună
decât Viitorul lui Hagi!
Are puncte mai multe, golaveraj mai bun.

Valoarea estetică a unor artiști
nu se poate cuantifica.

Există o întreagă pleiadă de mari poeți:
Bacovia, Barbu, Blaga, Arghezi, Stănescu, Voiculescu.
Păunescu, Sorescu etc.

Eminescu este o conștiință uriașă.
Ca poet național iese din orice competiție.

Cu ceilalți, puteți face clasamente,
câte vreți,
ca-n Liga lui Mitică.

Deși menirea artei
este cu totul alta.
25
moldoveanul ipocritic [din public] a spus pe 30 august 2018:
Agamenon a raspuns in stil modern d-lui Balan.
Eu cu un catren din Eminescu :

Icoana stelei ce-a murit
Incet pe cer se suie;
Era pe cind nu s-a zarit,
Azi o vedem si nu e.

Unele dintre comentariile pe care le-ați adăugat în ultima lună au fost eliminate, nerespectând Regulamentul. Pentru a evita o suspendare a dreptului de a scrie comentarii, este recomandat să respectați regulile și să nu vă angrenați în certuri sau alte discuții care derapează.


Comentariu

Numele (obligatoriu)

Adresa de e-mail (nu e publicată, este important să fie scrisă corect)

Dacă ai cont în Forum, este valabil și pentru comentarii sau alte facilități. Autentificare »

Comentariul trebuie să aibă un ton civilizat și să se refere la subiectul citatului, altfel va fi șters. Pentru mai multe informații despre criteriile pe care trebuie să le respecte comentariile, citiți Regulamentul.

Pentru a discuta despre alte lucruri decât cele care respectă tematica acestei pagini, se poate deschide un subiect în Forum.


Căutare

Căutări recente | Top căutări | Info

Discuții similare în Forum

Mai multe în Forum »

Fani pe Facebook